Afgelopen jaar kregen vrijwel alle retailers te maken met een opleving in de omzet als gevolg van de maatregelen rondom de coronapandemie. Zo ook supermarktketen Boni. Tegelijkertijd is dit juist het moment om je te onderscheiden van de rest. Immers, de concurrentie is groot. Ook bij de discounters. Frank Klören, CFO van Boni Supermarkten, vertelt in een interview met Foodbusiness meer over de strategie, de doelstellingen en de kernwaarden. “Met hard werken en creatief denken is en blijft er ruimte voor een discountformule als Boni.”
Boni Supermarkten profileert zich als de supermarkt met de laagste prijs, de beste kwaliteit en het vriendelijkste personeel. Met 44 filialen, verspreid over de provincies Noord-Holland, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel en Drenthe, en 2.400 medewerkers mag het zich inmiddels ook een van de bekendere noemen. Ook voor deze supermarkt stond afgelopen jaar in het teken van de coronacrisis. Geen verrassing. In heel de foodretail lagen de omzetten hoger onder invloed van de coronamaatregelen. "Het heeft ons zeker een tijdelijk voordeel opgeleverd, maar vergeten wordt weleens dat er ook hogere kosten tegenover stonden", vertelt Frank Klören, CFO van Boni Supermarkten.
Supermarkten moesten een keur aan maatregelen treffen. "Denk aan een inperking van het aantal winkelwagens, omdat we slechts een beperkt aantal klanten in de winkel mochten ontvangen. In onze kleinere filialen heeft dat omzet gekost." Andere maatregelen waaraan gedacht moest worden, zijn het inkopen van mondkapjes, het plaatsen van schermen, het realiseren van bewegwijzering en het regelen van hesjes. "Voor de medewerkers van het kantoor gold natuurlijk dat ze zoveel mogelijk thuis moesten werken. Daar hebben wij de IT-structuur voor moeten aanpassen. En ook in ons distributiecentrum waren aanpassingen nodig. Maar ik kijk alweer vooruit naar de periode na de coronacrisis. Regeren is immers vooruitzien", vertelt Klören.
Gezondheid, diervriendelijkheid en transparantie
En in die blik vooruit blijft de klant natuurlijk centraal staan. "Wij denken dat er een trend is richting aandacht voor transparantie, eerlijke en gezonde producten, duurzaamheid en diervriendelijkheid. Tegelijkertijd zien we ook een trend in interesse voor gemaksproducten/processed food. Dat is dan weer niet per se gezonder en duurzamer." Er is nog een tegenstrijdigheid in de markt, zo meldt Klören. "Klanten willen graag eerlijkere, gezondere, duurzamere en diervriendelijkere producten, maar zijn tegelijkertijd niet altijd bereid er meer geld voor te betalen."
Boni Supermarkten probeert – om te blijven voldoen aan die veranderende behoeften van de consument – de maatschappelijke trends te volgen, intensief contact te houden met de leveranciers en de verkopen goed te volgen. Op basis daarvan kan Boni dan het assortiment bepalen. "Voor ons is het belangrijkste dat we bij Boni altijd handelen vanuit het eenvoudige statement dat we onze klanten de voordeligste boodschappen willen laten doen, met het oog voor mensen en omgeving. Dat is immers waar we voor staan."
Het is een van de redenen dat de supermarkt eigen korte vleesketens heeft opgezet. "Zo hebben we zelf invloed op de kwaliteit en diervriendelijkheid, en kunnen we tegelijkertijd onnodige kosten uit de keten halen. We geloven in kringloopverwaarding. Een voorbeeld: brood dat over is in onze filialen gaat via onze bakker naar een veevoederfabriek en wordt vervolgens gevoerd aan de varkens die voor onze klanten worden gemest." De korte keten sluit aan bij drie van de vier kernwaarden van Boni. Zo draagt het verwijderen van onnodige kosten bij aan het zijn van de goedkoopste supermarkt, leidt het continue overleg tussen de slagers en boeren tot een betere kwaliteit en ziet duurzaamheid toe op de betrokkenheid bij mens en omgeving.
Volgens de CFO zijn dergelijke initiatieven nodig in het kader van diervriendelijkheid, duurzaamheid en kwaliteit. "Of dit altijd in deze vorm zal zijn, is koffiedik kijken." Overigens stelt Klören daarbij wel dat dit niet altijd goed hoeft te zijn voor de marge. "In het geval dat de inkoop van vlees duurder is en de verkoopprijs door prijsconcurrentie min of meer bepaald is, zal de marge lager uitpakken. Maar het gaat erom dat wij, in samenwerking met de ketenpartners onze verantwoordelijkheid nemen en stappen zetten. Soms vergt dit aanpassingen, soms maken we fouten. Dat kan pijn doen. We komen uiteindelijk wel vooruit en ik ben blij dat wij als Boni daar een steentje aan bij kunnen dragen."
Inzet op duurzaamheid
Zoals eerder benoemd, heeft de consument ook meer aandacht voor duurzaamheid. Boni zet daar onder meer met de korte keten en kringloopverwaarding op in. Dat werd eind maart beloond met een tweede plaats in de ranglijst van Meest Verantwoorde Supermarkt van onderzoeksbureau GfK. En hoewel deze tweede plek intern natuurlijk motiveert om op deze wijze door te gaan, is zo'n ranking voor de Boni-CFO niet per se heel belangrijk. "Wij vinden klanttevredenheid veel belangrijker dan een hoge ranking in zo'n lijstje. Als de klant tevreden is, dan blijft deze bij ons terugkomen. Dat is waar we het uiteindelijk voor doen."
De vier kernwaarden die hij eerder al aanstipte, zijn daar leidend voor. "Goedkoop, kwaliteit, betrokkenheid en gemak. Goedkoop betekent echt de goedkoopste zijn. Kwaliteit betekent dat vers ook echt vers is en van goede kwaliteit. Denk aan het rundvlees van boer Veurink, het Valleivarken en natuurlijk ook groente en fruit. Betrokkenheid gaat over klantvriendelijkheid, aandacht voor onze medewerkers en aandacht voor onze omgeving. Winkelen bij Boni is gemakkelijk en bij vragen staan onze medewerkers klaar. Als wij dit blijven doen, blijven wij hoog in die ranking staan. Maar belangrijker is dat onze klanten dan ook tevreden zijn."
Het betekent niet dat Boni verder niet inzet op duurzaamheid. "Wij zijn bijvoorbeeld ISO50001 gecertificeerd. Daaraan is een programma gekoppeld om tot een beter gebruik van energie te komen. Dit doen wij door warmteterugwinning, effectievere koelingen, ledverlichting, het afdekken van koelingen en in een aantal gevallen het bouwen van supermarkten volgens de nieuwste normen", licht Klören toe.
Kansen en uitdagingen
Komende periode zet de discounter vooral in op het ombouwen van alle filialen tot moderne, frisse winkels. "Alle winkels moeten aan het einde van 2024 verbouwd zijn." Maar de grootste uitdaging voor de supermarktketen zit in het – samen met de medewerkers, leidinggevenden, inkoopvereniging Superunie, leveranciers en dienstverleners – komen tot een blijvend duurzaam businessmodel in een maatschappelijke omgeving die steeds verandert. "Die veranderingen zien we op het gebied van wensen, wetgeving, mogelijkheden, arbeidsmarkt en concurrentie. Ik zie daarbij in de praktijk wel voldoende ruimte voor een discountformule als Boni. Zeker wanneer wij blijven acteren op die veranderingen. Dat betekent creatief denken en hard werken."