Zuivelcoöperatie Zuco gaat een geitenkwark - onder de naam 'Mekker' - op de markt brengen. Dat heeft de coöperatie het afgelopen weekend bekendgemaakt. Komende vrijdag gaat het product voor het eerst mee op de route.
"We zien onszelf als ontwikkelaar van nieuwe concepten", zo meldde eigenaar Hessel Jan Sinnige van Zuco een maand geleden al bij Foodbusiness. De nu te lanceren geitenkwark is daar een resultaat van. "Dit concept is ontstaan door een simpele vraag van een jonge geitenboer. Die vroeg: Willen jullie mijn geitenmelk afnemen en geitenzuivel in de markt zetten? De jonge boer was net gestart en door omstandigheden was zijn afneemster (van de geitenkaas) ermee gestopt." Voor Zuco komt hun kracht van snel schakelen nu van pas.
"We hebben geleerd dat de zuivelmarkt veel potentieel heeft voor onze manier van denken. De geitenkwark konden we daardoor snel lanceren. De kwark heeft de structuur van een kwark die wij zelf al verkopen. In dit geval is de naam in een snelle brainstorm bedacht en heeft onze ontwerper diezelfde middag een logo gemaakt. Vier dagen later stond alles startklaar, zijn de promotiefoto's gemaakt en komende vrijdag gaat de kwark mee op de route."
True cost
Bij Zuco Dokkum (officieel Zuco U.A.) streven ze naar een 'true cost'-prijs. Voor de geitenkwark betekent dit dat de overeengekomen melkprijs ver boven de landelijke marktprijs ligt. "Het geeft de ondernemer mogelijkheden om te blijven ontwikkelen. We zetten ons coöperatief in voor een truecost gebaseerd ketenresultaat."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.