Online bestellen. Duurzaamheid. Takeaway. Hij zijn drie trends die zich gedurende de coronacrisis in sneltreinvaart hebben ontwikkeld. Een uitdaging voor onder meer webshops en horecabedrijven, maar zeker ook voor de verpakkingsindustrie. Blijven innoveren is voor die branche dan ook essentieel. Helemaal met de invoering van de SUP-richtlijn in zicht. Hoe groot is de uitdaging? En welke trends signaleren zij?
Kijk je naar de geschiedenis van de verpakkingsindustrie, dan loopt innovatie daar als een rode draad doorheen. Tot de Tweede Wereldoorlog gebruikten we voornamelijk flessen, bussen en papier. Maar sinds ons consumptiegedrag is veranderd – we gingen bijvoorbeeld boodschappen doen in een supermarkt – heeft de verpakkingsindustrie grote veranderingen doorgemaakt. Er moest meer informatie op de verpakkingen komen te staan, waaronder over de inhoud, de ingrediënten en de voedingswaarden. Er ontstonden in die tijd in rap tempo conservenblikken, plasticfolies, dankkartons en vacuümverpakkingen.
Invoering van de SUP-richtlijn
Inmiddels bevindt de verpakkingsindustrie zich alweer in een nieuwe ontwikkeling. Een wereld met zo min mogelijk plastic. Op zaterdag 3 juli treedt daarom de zogenaamde SUP-richtlijn in de Europese Unie in werking. Een regeling die 'single-use-plastics' verbiedt, denk aan wegwerpborden, -bekers en -bestek. "Die regeling heeft een zeer grote impact op de gehele industrie", vertelt Kimberly Hartman, marketingmedewerker bij verpakkingsbedrijf Conpax. "Veel plasticartikelen mogen vanaf dan niet meer verkocht worden en voor bepaalde bekers geldt bijvoorbeeld een markeringsplicht."
Die trend richting duurzaamheid – of milieuvriendelijkheid, zoals Conpax het liever noemt, speelt al jaren. "We zijn al een tijd bezig met het aanpassen van ons assortiment naar meer milieuvriendelijke producten. Wij kijken daarbij vooral naar wat je aan de achterkant met een verpakking doet. Kan je het goed recyclen? Of belandt het alsnog bij het restafval?"
Niet alleen Conpax zet daarop in. Ook verpakkingsbedrijf Fonkels vindt recyclebaarheid belangrijk. Zij kiezen daarom voornamelijk voor het gebruik van karton. "Om de hernieuwbaarheid van de grondstoffen te garanderen, werken we alleen met FSC-gecertificeerd karton. Dit betekent dat voor iedere geoogste boom een nieuwe wordt geplant."
Takeaway, onderscheidend vermogen en maatwerk
Maar innovatie wordt niet alleen opgelegd door de overheid, ook de horecabranche speelt hierin een grote rol. De consument heeft immers meer te besteden, kiest vaker voor gemak én is bereid meer te betalen voor een concept met een unieke of duurzame beleving. "Afgelopen periode was, op het gebied van gemak, takeaway een belangrijke trend. Dat zwakt nu wel iets af, maar zal nooit terugkeren naar het niveau van voor de coronacrisis. De horeca heeft ingezien dat het een relatief makkelijke manier is om extra geld te verdienen. Dat heeft een verandering teweeggebracht in de verpakkingsindustrie. Denk aan de productie van hamburgerdoosjes, menubakken. Kleine verpakkingen in het algemeen", aldus Hartman.
Tegelijkertijd wordt het onderscheidend vermogen ook steeds belangrijker. De verpakking moet het imago van het bedrijf weerspiegelen. "Daar is een stukje maatwerk voor nodig. Dat zijn verpakkingsbedrijven steeds vaker bereid te geven. Massaproductie is niet meer dé manier van werken. Niet alleen advies geven over milieuvriendelijke mogelijkheden, maar ook op het gebied van uiterlijk en functionaliteit denken we steeds vaker actief met de opdrachtgever mee", zo licht Hartman toe. Fonkels onderschrijft dat. "De verpakking is voor een bedrijf de eerste indruk. Die maak je maar één keer."
Al met al betekent het dus dat innovatie voor de verpakkingsindustrie essentieel is en zal blijven. Doe je daar niet aan mee, dan kan je vandaag de dag óf niet meekomen met de regels vanuit de overheid, óf niet met de wensen vanuit de horecasector.