'Het gaat goed bij Van Oers United', zo schreef de groenteleverancier in een persbericht. Het heeft afgelopen periode een nieuw maïsconcept gelanceerd, in Senegal een nieuwe biologische boerderij gebouwd, een consumentenonderzoek laten uitvoeren en het managementteam versterkt. In een gesprek met algemeen directeur Arno van Dongen gingen we in op al die ontwikkelingen én op de verdere toekomstplannen.
Van Oers United streeft naar continue ontwikkeling met de ketenpartners. Het hanteert daarbij één missie: 'Delivering Excellent Produce'. Daarmee bedoelt het dat het iedere dag topkwaliteit groenten, voornamelijk vanuit eigen teelt, wil leveren. Volgens directeur Arno van Dongen is dat een van de aspecten die het bedrijf uniek maakt. "We hebben een sterke verbinding met onze klanten én het voordeel dat we eigen producten aanbieden. Daarmee hebben we de hele keten in de hand."
Jullie hebben de afgelopen periode een consumentenonderzoek laten uitvoeren. Waarom is dat onderzoek voor jullie zo belangrijk?
"We moeten de uitdagingen van de consumenten op het gebied van groenteconsumptie onderzoeken, daar kunnen we als bedrijf beter van worden. We weten al lang dat consumenten moeite hebben om de beroemde 250 gram groente per dag te consumeren. Dat zagen we vijftien jaar geleden ook al, maar er zijn meer uitdagingen en ontwikkelingen in de markt. Wij willen weten op welk gebied we een oplossing kunnen bieden voor die uitdagingen."
Zijn er al resultaten bekend?
"De resultaten worden volgende week gepresenteerd, maar een aantal trends op macroniveau zijn al duidelijk. Allereerst vinden consumenten het al langer lastig om tijd te vinden om groenten te bereiden. Gemak speelt tegenwoordig een grote rol. Wij verwachten dan ook dat de rol van onbewerkt naar bewerkt voedsel zal doorzetten. Tijdens de coronacrisis was dit iets minder het geval, omdat mensen meer tijd hadden. Nu we weer vaker naar kantoor gaan, zal die ontwikkeling weer versnellen. We zoeken als bedrijf dan naar oplossingen om het de consument gemakkelijker te maken groenten te bereiden."
"Ten tweede kijkt de consument vaker naar de herkomst van een product. Is het lokaal geproduceerd of niet? En als het niet lokaal is, waar komt het dan vandaan? Dat zijn vragen die consumenten steeds vaker beantwoord willen zien. Voor ons is dat ook iets om rekening mee te houden. De toenemende vraag naar biologische groenten sluit daar als derde ontwikkeling op aan, evenals het feit dat consumenten graag een bijdrage willen leveren aan het behoud van de natuur. Ten vierde zien we dat de traditionele maaltijden verder onder druk staan. Wie eet er nu nog stamppot met spruitjes? We moeten dus inzetten op vernieuwende groenten en bereidingswijzen. Denk aan groenten voor de wok."
Afgelopen periode hebben jullie ook een nieuwe biologische boerderij gebouwd in Senegal. Waarom de keuze voor dat land?
"Dat sluit ook deels aan op ontwikkeling nummer twee: weten waar een product vandaan komt. Daarnaast hanteren we de belofte dat we jaarrond verse groenten leveren. We hebben daarom ook al eigen boerderijen in Noord- en Zuid-Marokko. De combinatie van Nederland, Marokko en Senegal zorgt ervoor dat we die belofte kunnen waarmaken. En biologisch wordt voor ons ook steeds belangrijker, daarom kiezen we voor een bio-boerderij. Ons doel is om over twee jaar 10% van ons areaal biologisch te hebben."
Hoe gaat het nu met jouw persoonlijke missie om het bedrijf klantgerichter te maken?
"Ja, goed. Het uitvoeren van het consumentenonderzoek en marktonderzoek ondersteunt dat ook. Ook het versterken van het managementteam draagt daaraan bij. Met de toevoeging van CCO Koen van Berlicum (voorheen Jumbo en Jan Linders), CFO Abdoel Nejjari (voorheen Bouter Group) en salesdirector Tim van Romondt (voorheen diverse voedingsmiddelenbedrijven) kunnen we onze organisatie versterken. We willen daarbij ook actief in gesprek blijven gaan met de klanten. Samen kunnen we nieuwe categorieën ontwikkelen."
Het gaat dus goed bij Van Oers United. In hoeverre hebben jullie eigenlijk last gehad van de coronacrisis?
"Aan de businesskant heeft het ons geen windeieren gelegd. We doen veel zaken met de supermarkt, dat is ongeveer 90% van onze business. Wel hebben wij een lange supply chain, dat was een uitdaging. Vooral het in het buitenland oogsten, verpakken en transporteren van groente was moeilijk met alle uitdagingen in coronatijd. Het zorgde voor langere levertijden."
Als we kijken naar de toekomst, welke plannen hebben jullie?
"Een van de zichtbare aspecten is de opening van het vernieuwde kantoor in Ridderkerk. We willen daarmee een nieuwe wind door het bedrijf laten waaien. Daarnaast willen we komende jaren inzetten op sustainability en biologische groenten. De komende twee jaar willen we onze positie in de biologische markt verstevigen. En tenslotte willen we internationaal groeien. We zijn sterk in Nederland. Ons doel is om ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te groeien. Daarbij blijven we ons sterk richten op groenten die we zelf telen."