Stampvolle bedrijfsrestaurants hadden in maart vorig jaar van de een op de andere dag geen klanten meer. Nu kantoren weer drukker worden, wordt duidelijk dat dagelijks met alle collega's aanschuiven voor de lunch er niet meer inzit. Een aantal dagen per week thuiswerken, lijkt een blijvertje. Cateraar Leo - Love Good Food komt daarom samen met de zakelijke boodschappenbezorger Telesuper met een nieuw cateringconcept: Grab &Co.
"Ingegeven door corona zijn we veertien maanden geleden als cateraar op zoek gegaan naar goede alternatieven voor als de BV Nederland weer in beweging zou komen", vertelt Leo- Love Good Food-eigenaar Peter van Ee over de totstandkoming van het concept. "De vraag kwam bij ons vandaan en het was noodzaak een partner te vinden op gebied van groothandel die meedenkt in de volle breedte van de vraag." Die partner was snel gevonden: "Telesuper vervulde die rol op kleine locaties bij ons al sinds jaar en dag."
Het concept is 'maximaal flexibel voor kleine en heel grote bedrijven' en bestaat uit verschillende service modules die in principe onbemand zijn. Je betaalt met een zelfbedieningskassa of maakt gebruik van een speciaal, met partners Twelve en FootITis, ontwikkelde betaalapp. Je scant met je app de locatie QR-Code, scant vervolgens alle gepakte producten en rekent af met iDeal of Pin. Er kan ook opgeschaald worden tot een bemande service met in totaal veertien aanvullende services, waaronder een baristaservice, virtuele receptiedienst en/of een fruitbar.
"We kunnen opschalen in grootte van volume en service, van heel klein tot heel groot. Dat past bij de stappen die bedrijven momenteel aan het nemen zijn", aldus van Ee. In eerste instantie is het cateringconcept bedoeld voor het bedrijfsleven, maar de partners sluiten scholen of ziekenhuizen als toekomstige klanten zeker niet uit. Al zal helemaal onbemand daarvoor misschien niet de beste keuze zijn. "We dienen te vertrouwen op de eerlijkheid van de mens. Maar hebben ook zeker preventieve oplossingen om diefstal te voorkomen, al is dat nooit 100% waterdicht", aldus Van Ee.
Assortiment van lang houdbaar tot ultravers
Qua aanbod is er keuze uit de langer houdbare en verse producten van Telesuper en het ultraverse assortiment van Leo. "Daarnaast bieden we ook de mogelijkheid een mooie keuze te maken uit ons brede retailassortiment van voedzame groente snacks, mueslirepen en groentechips tot en met de ongezondere voedingsmiddelen als energiedrinks of een candybar." De ultraverse producten zijn maximaal drie dagen houdbaar. Met zulke verse producten en een onzeker aantal mensen op kantoor, is het onvermijdelijk dat er producten overblijven. Van Ee: "Eerlijkheidshalve is derving onvermijdelijk - al kun je wel werken met acties om derving terug te dringen. Maar als je het afzet tegen de bemande oude situatie, dan ben je altijd goedkoper uit."
In het e-commerce center van Coop en Telesuper in Almere kunnen geïnteresseerde bedrijven kijken of het concept iets voor hen is. Het is de bedoeling dat er meer Grab &Co-locaties door het land heen komen. Naast Grab &Co in Almere zijn er al twee vestigingen operationeel bij bedrijven in Leiden en Amstelveen.
Van Ee is ervan overtuigd dat corona de catering blijvend zal veranderen. "Het buffet zal zeker terugkomen, maar er zullen substantieel minder mensen gebruik van maken. Het lunchmoment wordt specialer gemaakt. Ik denk dat vooral daar creativiteit in gaat zitten. Meer entertainment, show cooking, barista's, meer de rol als host/gastheer spelen, dat is de toekomst. Ik denk dat daarnaast het 24/7 Grab &Co aanbod blijvend zal zijn."
Boxsysteem voor pakketten en boodschappen
Dat 24/7-aanbod, daar wil Leo met Telesuper ook meer op inspelen. "Waar we uiteindelijk naar kijken is een boxsysteem waarin pakketten, maar ook boodschappen, geplaatst kunnen worden. Medewerkers kunnen dan hun pakket, boodschappen en zelfs hun lunchpakket of maaltijd in laten bezorgen."
Eerst willen Leo en Telesuper (die al landelijk bezorgt) het cateringconcept goed in de steigers hebben. "Als we kijken naar de realiteit, dan is er een doorlooptijd nodig van drie tot zes maanden voor een prospect een keus maakt. Wij verwachten dan ook dat we 20 tot 35 locaties operationeel hebben voor het eind van het jaar. Dat is, gezien het huidige aantal leads die we hebben een heel realistisch beeld. Alles wat daar meer bijkomt, is fantastisch."