Fairtrade Nederland zag haar volume koffie in 2020 met 19% afnemen. Dit wijt de stichting aan de coronamaatregelen, waardoor er drastisch minder koffie werd gedronken op het werk en in de horeca. De verkoop van cacao nam juist toe. Ook het totale volume steeg. Dit blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Nederland.
Eerder berichtten we al dat het aantal producten op de Nederlandse markt dat Fairtrade-gecertificeerd is, boven de 10.000 is uitgekomen. Het volume van alle producten samen steeg in 2020 met 7% en binnen de categorie food met 9%. Voor verkoop van Fairtrade-producten ontvingen boeren en arbeiders afgelopen jaar €7,7 miljoen. Dat is net zoveel als in 2019, maar er is wel een verschuiving te zien van koffie- naar cacaoboeren.
Het volume koffie daalde met 19% naar 4,8 miljoen kilo. Het volume van de out-of-home markt daalde met 39%. De groei van 9% via de retailkanalen kon dat verlies niet goed maken. Er is ook een verschuiving te zien in de kwaliteit van de koffie, constateert het. "Voor bijvoorbeeld restaurants wordt hogere kwaliteit ingekocht, waar koffieboeren relatief gezien meer voor betaald krijgen."
De zwakkere koers van de dollar droeg ook bij aan de gedaalde verkopen. De koffieprijzen lagen in 2020 hoger dan een jaar eerder, maar de prijs op de wereldmarkt blijft aanhoudend laag en daarom is de relevantie van Fairtrade voor koffieboeren nog steeds groot. Boerencoöperaties krijgen voor de verkoop minstens de Fairtrade-minimumprijs en een Fairtrade-premie.
Veelbelovende gesprekken met retailers en merken
De verkoop van Fairtrade-cacao groeide in Nederland juist met 16%. Het merk Chocolatemakers heeft vorig jaar gekozen voor Fairtrade. Ook heeft Plus een traject van drie jaar afgerond om alle ruim 300 cacaoproducten van het huismerk Fairtrade te maken. Daarmee draagt de supermarktketen een Fairtrade-premie af van $220.000, die ten goede komt aan de cacaoboeren.
Ben&Jerry's heeft aangekondigd bovenop de Fairtrade minimumprijs en -premie extra te gaan betalen voor cacao. De meeste Fairtrade-chocolade komt uit Ivoorkust en Ghana. De directie schrijft in het jaarverslag dat er ook 'vele positieve gesprekken' zijn gevoerd met retailers en merken voor nieuwe samenwerkingen op gebied van 'eerlijke chocolade'.
15 Fairtrade-bananen per persoon
Bananen zijn met 37,9 miljoen kilo het meest verkochte Fairtrade product. Het volume steeg 4% ten opzichte van 2019. In Nederland werden in 2020 gemiddeld 15 Fairtrade-bananen per persoon gegeten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.