De Britse voedingsmiddelenindustrie ondervindt steeds meer hinder van het tekort aan chauffeurs. Ook zoetwarengigant Haribo meldt nu dat het uitdagingen ziet in de toeleveringsketen. Het is een gevolg van zowel de coronacrisis als de brexit. Volgens Driver Require zou er meer inzicht verworven moeten worden in de logistieke sector om de problemen op lange termijn te verhelpen. Op korte termijn is het versnellen van verlopen licenties een must, stelt de vakbond van de Britse logistieke sector.
Foodbedrijven in het Verenigd Koninkrijk beginnen de effecten te merken van het tekort aan chauffeurs als gevolg van de coronacrisis én de brexit. Zo meldt zoetwarengigant Haribo dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in combinatie met de ongekende en aanhoudende vraag voor uitdagingen zorgt in de toeleveringsketen. "Hoewel de vraag geweldig is voor ons en de economie, betekent het wel dat we onze plannen met groothandels en retailpartners moeten herzien om ervoor te zorgen dat de best mogelijke beschikbaarheid behouden blijft", schrijft het.
Brexit als voornaamste reden
Haribo is de meest recente toevoeging in de ellenlange lijst met bedrijven die hinder ondervinden van het tekort aan chauffeurs. EHL Ingredients meldde eerder al dat pallets met kruiden, specerijen, zaden en noten bestemd voor de foodservice en retailsector de haven niet konden verlaten door het chauffeurstekort. De Federation of Wholesale Distributors heeft inmiddels alarm geslagen over het tekort. "Sommige groothandels hebben het aantal leveringen aan winkels al moeten beperken, wat tot problemen leidt in de beschikbaarheid van bepaalde producten in onder meer de supermarkten", meldt de organisatie.
Veel partijen in de foodsector zien de brexit als de voornaamste reden voor het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Vooral de nieuwe immigratieregels zijn volgens hen een heikel punt. "Werving wordt zo een stuk moeilijker", zo stellen de partijen, waaronder ook EHL Ingredients. "Het tekort is een duidelijk gevolg van de uittocht van Europese chauffeurs zonder een plan of strategie van de regering om vervangende Britse arbeidskrachten aan te werven", aldus EHL Ingredients. Daarbovenop komt nog eens de coronapandemie, waardoor er een achterstand is ontstaan in de rijexamens. Inmiddels staat het tekort in het Verenigd Koninkrijk al op ruim 100.000 chauffeurs.
Oplossingen
Drivers require stelt daarentegen dat het probleem al langer speelt. "Per jaar gaan 10.000 chauffeurs met pensioen en zeggen 20.000 hun baan op. Nu het aantal vrachtwagenchauffeurs met een leeftijd onder de 40 op 67.000 blijft staan, heeft de industrie te kampen met een netto uitputting van het personeelsbestand van ongeveer 6.000 chauffeurs per jaar", stelt het. De enige oplossing is om meer inzicht te krijgen in de ernst van de problemen, meldt de organisatie.
Maar dat is een plan voor de lange termijn. Partijen zien het liefst nu direct actie. Dat kan volgens hen door de rijuren tijdelijk te verlangen van negen naar elf uur. Dat is een oplossing die vorig jaar ook toegepast werd. Een andere oplossing is door de certificering van nieuwe of verlopen chauffeurs te versnellen.