Het afgelopen halfjaar heeft uitstekend uitgepakt voor Heineken. De bierproducent boekt een omzetgroei van 14,1% en realiseert een nettowinst die autonoom 320% boven het niveau van vorig jaar ligt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het deze week bekend heeft gemaakt. “Toch is er ook voorzichtigheid geboden. De coronacrisis is nog niet voorbij en ook de stijgende grondstofkosten kunnen in de tweede helft van het jaar effect gaan hebben”, zo schrijft CEO Dolf van den Brink in het rapport.
Heineken heeft over het afgelopen halfjaar een netto-omzet gerealiseerd van €9,97 miljard. Daarmee ligt de omzet 14,1% hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. De autonome groei in het bedrijfsresultaat komt uit op maar liefst 109,3% tot €1,71 miljard en de nettowinst name zelfs met autonoom 320,3% toe tot €896 miljoen (vorig jaar was dat 'slechts' €227 miljoen). "De bedrijfswinst is meer dan verdubbeld vanwege structurele kostenbesparingen en de fasering van marketing- en verkoopkosten naar de tweede helft van het jaar", schrijft Heineken. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is het bedrijfsresultaat wel 9% lager.
Forse stijging in afgezette volume
Ook de stijging van 9,6% in het totale geconsolideerde biervolume en een stijging van 5,5% in de netto-opbrengst per hectoliter dragen sterk bij aan de goede resultaten van het bierconcern. In Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika is het biervolume met dubbele cijfers gegroeid. "Dat het totale geconsolideerde biervolume dit jaar zo stevig toeneemt, komt onder meer doordat we vorig jaar flink te lijden hadden onder de coronamaatregelen. Ook de opschorting van onze activiteiten in Mexico, Zuid-Afrika en Maleisië had invloed", meldt de producent in het halfjaarrapport.
Het verkochte volume van het merk 'Heineken' ligt 19,6% hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van 2019, het jaar voor de coronapandemie, is een stijging zichtbaar van 16,7%. Het merk groeide met dubbele cijfers in meer dan vijftig markten, waaronder in China, Vietnam, Zuid-Afrika, Italië, Polen en Mexico. Heineken 0.0 groeide met bijna 40% in volume, met uitzonderlijke prestaties in onder andere Brazilië, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. Het afgezette volume ciders groeide naar 2,2 miljoen hectoliter. "De plussen in Zuid-Afrika, Rusland en Mexico compenseerden de daling in het Verenigd Koninkrijk."
Ook de online kanalen van Heineken doen het goed. De business-to-business-platforms hebben over de eerste helft van het jaar een digitale verkoopwaarde behaald van meer dan €1 miljard. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De direct-to-consumer-platforms groeien eveneens sterk. Een voorbeeld is Beerwulf. In de Europese Unie groeide de netto-omzet van dat platform met bijna 60%.
Voorzichtigheid is geboden
Met bovenstaande in gedachte ziet het er rooskleurig uit voor Heineken. Toch is voorzichtigheid geboden, stelt CEO Dolf van den Brink. "De coronapandemie is nog niet voorbij en blijft de wereld voor uitdagingen stellen. De grootste impact merken wij op dit moment in Azië en we verwachten dat die markten de rest van het jaar volatiel zullen blijven."
Ook op het gebied van de grondstofprijzen ziet Van den Brink nog wat beren op de weg. "We verwachten dat de druk op de marges in de tweede helft van het jaar zal toenemen. Al gevolg hiervan verwachten we dat de operationele winstmarge in de tweede helft lager zal zijn dan in de tweede helft van afgelopen jaar." Heineken verwacht verder – zoals eerder ook al gemeld – dat de financiële resultaten over het hele jaar onder het niveau van 2019 blijven.