Afgelopen jaar was voor veel voedingsmiddelenproducenten een lastig jaar. De coronapandemie drukte een duidelijke stempel op de omzet. Zo ook bij de Zwitserse chocoladefabrikant Lindt & Sprünlgi. Maar het bedrijf liet zich niet uit de weg slaan en toonde zich veerkrachtig. Mede door die positieve instelling zet het over de eerste zes maanden van het huidige boekjaar een mooie omzetgroei neer. En dat is terug te zien op de beurs.
1836, het jaar waarin David Sprüngli-Schwarz en zijn zoon Rudolf Sprüngli-Ammann een kleine banketbakkerij kochten in het oude centrum van Zürich. Onder de naam 'David Sprüngli & Son' werden de eerste chocolaatjes verkocht. Twee jaar laten richtten ze een eigen, kleine fabriek op. Vader Sprüngli ging in 1892 met pensioen en verdeelde het bedrijf over zijn twee zonen. De jongere broer David Robert kreeg twee zoetwarenwinkels en de oudere broer Johann Rudolf kreeg de chocoladefabriek. Maar pas in 1899 werd Lindt & Sprüngli – zoals we het nu kennen – geboren; door de overname van de chocoladefabriek van Rodolphe Lindt in Bern.
Snel daarna waren er nieuwe uitbreidingsplannen en die werden in 1994 in werking gezet, met de overname van de Oostenrijkse chocolatier Hofbauer Österreich. In respectievelijk 1997 en 1998 verwierf het vervolgens de Italiaanse chocolatier Caffarel en de Amerikaanse chocolatier Ghirardelli, waarmee uitgebreid werd naar de internationale markt. Inmiddels heeft Lindt & Sprünlgi zes fabrieken, verspreid over Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Ook telt het concern meer dan 410 chocoladecafés en winkels en is de hoofdlocatie aangevuld met een museum. Het omvat vandaag de dag wereldwijd merken als Lindt, Ghirardelli, Russell Stover en Caffarel.
Van lastig coronajaar naar veerkrachtige zes maanden
Het afgelopen jaar – het zogenoemde coronajaar – gooide roet in het eten als het gaat om de groeistrategieën van bedrijven. Zo ook bij Lindt & Sprüngli. De gedwongen sluiting van de vele cafés en winkel hing als het zwaard van Damoclos boven het concern. De omzet daalde over heel het jaar met 6% tot ongeveer 4 miljard Zwitserse frank. Omgerekend komt het neer op zo'n €3,7 miljard. Een flinke dobber, maar geen reden om jezelf weg te cijferen. Door in te zetten op innovatie en flexibiliteit is het Lindt & Sprüngli gelukt over de eerste zes maanden van boekjaar 2021 een omzet neer te zetten van omgerekend bijna €1,3 miljard. Dat is 17,4% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat komt uit op ruim €128 miljoen, tegenover €16 miljoen vorig jaar.
Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor de chocoladeproducten van Lindt & Sprüngli. Op ons continet wordt bijna de helft van omzet gerealiseerd: €872 miljoen, een plus van 16% met een jaar eerder. Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië zijn daarbij de belangrijkste markten. In de regio 'Noord-Amerika' steeg de omzet in de afgelopen zes maanden met 18,8% tot €575 miljoen. Vooral in de Verenigde Staten wist het concern veel marktaandeel te winnen. Dit komt onder meer doordat het merk Lindt nog permanent in het assortiment van veel detailhandels te vinden is. Dochterbedrijf Russel Strover profiteerde in deze markt vooral van de vraag naar suikervrije producten. Het segment 'De rest van de wereld' is groeiende. De omzet steeg met 18% naar omgerekend €219 miljoen. Lindt & Sprüngli ziet daarbij vooral kansen in de Japanse, Russische en Chinese markten.
Bovenstaande had positieve gevolgen voor het aandeel van Lindt & Sprüngli, dat genoteerd staat op de Zwitserse beurs. Aan het begin van het jaar noteerde de koers rond de 88.000 Zwitserse frank, oftewel €81.000. Een half jaar later, na de publicatie van de goede halfjaarcijfers, is dat gestegen naar 105.000 Zwitserse frank. Omgerekend is het aandeel daarmee ruim €97.000 waard. Het is een plus van 18%. Tegelijkertijd is dit het hoogste niveau sinds de beursgang in april 1995, toen het aandeel nog 'slechts' 3.600 Zwitserse frank noteerde (€3.300).
Toekomstplannen
De beurskoers Lindt & Sprüngli ligt daarmee veel hoger dan andere chocoladeproducenten die genoteerd zijn op een van de wereldwijde beurzen. Ook het feit dat de chocolademaker nadenkt over toekomstgerichte concepten doet het aandeel goed. Zo introduceerde het onlangs een vegan-lijn. De introductie van die lijn sluit aan bij de wensen van het concern om meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsprincipes. Via het 'Sustainable Packaging Initiative' heeft het bedrijf het doel gesteld om in 2025 alle verpakkingen 100% recyclebaar te maken en geen niet-recyclebare kunststoffen meer te gebruiken. Ook e-commerce heeft de aandacht.
Voor de komende maanden blijft het chocoladeconcern eveneens positief en veerkrachtig. Voor het volledige jaar voorziet het een organische omzetgroei in de lagere dubbele cijfers. Verder bevestigt Lindt & Sprüngli dat de middellange/lange termijndoelstelling stabiel blijft op 5% tot 7% per jaar (voor de volgende jaren). Voor dit jaar verwacht het concern een hogere operationele marge, namelijk aan de bovenkant van 13% à 14%. Verder streeft het ernaar om vanaf 2022 terug te keren naar een niveau van 15%. Het ziet er daarmee goed uit voor chocoladeliefhebbers van Lindt.