Het Zweedse haverdrankbedrijf Oatly heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de omzet zien stijgen naar $146,2 miljoen. Dit is een stijging van 53,3% ten opzichte van de $95,3 miljoen van vorig jaar. Door de beursgang heeft het bedrijf de productiecapaciteit uitgebreid voor het bedienen van de Aziatische markt, wat de groei heeft bevorderd.
Toni Petterson, ceo van het Zweedese Oatly, noemt 2021 in een verklaring het meest 'transformatieve' jaar in de geschiedenis van het bedrijf, met de beursgang in mei. "We schalen ons bedrijf op drie continenten op, om te voldoen aan de robuuste vraag van de consument naar onze producten."
Samenwerking met McDonald's
De groei in omzet werd met name gerealiseerd door een groei in de foodservice- en retailkanalen. Daarnaast ging Oatly een aantal nieuwe samenwerkingen aan. Zo startte ze de samenwerking met KFC en McDonald's in China, wat het bedrijf geen windeieren heeft gelegd. Daarnaast werd de nationale distributie in China uitgebreid met het product 7-Eleven aan retail- en cafébalies. Het Zweedse voedingsbedrijf verwacht voor de tweede helft van 2021 een versnelde omzetgroei te lanceren.
Alternatieven voor koemelk
Plantaardige alternatieven voor koemelk (havermelk, soja, maar ook amandelmelk) zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dat steeds meer mensen voor een alternatief voor koemelk kiezen, hangt samen met de trend van klimaatbewust eten.
De verwachting van analisten is dat de verkoop van havermelk over de komende 5 jaar jaarlijks met 13,4% groeit en dat de waarde in 2026 uitkomt op circa $6,8 miljard. Inmiddels is Oatly in het Verenigd Koninkrijk goed voor de helft van de plantaardige zuivelvervangers. In Duitsland bedroeg het marktaandeel 43% en China was goed voor 13% van de omzet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.