Freasy

Interview Freasy

Start-up Freasy groeit explosief sinds corona

31 Augustus 2021 - Rianne Nieuwenhuize

De Rotterdamse start-up Freasy heeft verse diepvriesmaaltijden bedacht die online bezorgd kunnen worden. Twee jaar terug, in 2019, begon founder en chef-kok Marlot de Jonge met het produceren van de maaltijden in een keuken in de Spaanse polder. Door corona verdubbelde het aantal bestellingen en steeg de omzet explosief.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoe kwam je op het idee van Freasy?
"Ik heb lang gewerkt als chef-kok in een keuken, en was daarnaast student in Rotterdam. Ik had daardoor weinig tijd over en wilde niet altijd zelf ook nog moeten koken. Ik begon daarom te experimenteren met manieren om maaltijden voor te bereiden voor een later moment, en kwam vrij snel uit op invriezen. Een tijd was ik zowel kok als ondernemer van Freasy. Maar, Freasy ging op gegeven moment zo hard groeien, dat dit op een niet meer houdbaar was. Er kwamen werknemers bij, en de rest is geschiedenis."

"Ik heb overigens altijd al affiniteit met koken gehad en paste dit toe in mijn werk als chef-kok. Als je in de horeca werkt, leer je op andere manier naar voedsel kijken. Ik zie voedsel bijvoorbeeld niet als iets dat je meteen opeet. Bij Freasy ben ik bezig om de maaltijden zo voor te bereiden dat de consument ervan kan genieten als het is opgewarmd. De producenten zijn precies zo samengesteld dat het houdbaar en lekker is. Daarvoor heb je overigens wel ingrediëntenkennis nodig."

Maak je alle maaltijden nu nog steeds zelf klaar?
"Nee, ik bereid niet alles zelf meer. Dit omdat we zo hard gegroeid zijn in het aantal bestellingen. Wel ben ik altijd aanwezig, en zorg ik dat alles goed draait. Een handje meehelpen kan altijd. We draaien Freasy echt samen, met een enthousiast team."

In hoeverre heeft de coronacrisis jullie een zetje gegeven?
"Vanaf de start van de coronapandemie hebben we een kleine social media-campagne gedaan en die goed werd ontvangen. En onder meer daardoor merkten we wel meteen een enorme omzetstijging. Zoveel consumenten zitten thuis, ze werken en eten anders. Dat heeft ons zeker geholpen."

Op welke manier speelt duurzaamheid bij jullie een rol?
"Vanaf het begin werken wij met milieuvriendelijke bakjes, gemaakt van suikerriet. Dit hebben we aangevuld met een biolaminering, zodat deze ook vochtbestendig zijn. Die bakjes mogen dus ook in de oven. We hebben verder nooit in plastic verpakt en hebben we bij de start meteen de keuze gemaakt om samen te werken met een biologische slagerij. Voor groenten en fruit werken we zoveel mogelijk samen met lokale partijen. We staan altijd open voor nieuwe leveranciers."

In 2022 is het plan dat Freasy gaat groeien door groeikapitaal. Wie gaat dit financieren?
"We zijn in gesprek met partijen, banken en investeringsmaatschappijen. In 2022 wordt hier echter pas meer over bekend. Zij tonen interesse, omdat we hebben laten zien dat we schaalbaar zijn. Dat we duurzaam bezig zijn, is ook belangrijk. We zijn verder bezig met de race tegen voedselverspilling. Diepvriesmaaltijden hoeven niet weggegooid te worden. Voor die tijd zijn ze namelijk al bij de consumenten thuis. En alles wat wij inkopen, belandt direct in de maaltijden die we bereiden. Bij verse maaltijden die bezorgd worden, wordt vaak meer verspild. "

Hoe ziet jullie klantengroep eruit?
"Die is enorm divers; van singles tot ouderen. Onze maaltijden zijn in het hele land beschikbaar, voor consumenten van één tot negennegentig jaar. Op het platteland zie je dat consumenten weinig opties hebben qua eettentjes. In de stad zie je juist dat consumenten kiezen voor maaltijden die lang houdbaar zijn en die gemakkelijk te bereiden zijn."

Wat is de top-4 van meest bestelde maaltijden?
"De sheperd's pie met zoete aardappel is een hardloper. Plus de courgettelasagne met kalkoen. Ook de bospaddestoelenrisotto en gevulde vissoep doen het goed."

Kook je met de seizoenen mee?
"Veel van onze recepten zijn blijvend. Daarnaast werken we met diverse seizoensmaaltijden. Sinds kort hebben we een samenwerking met een geitenboerderij. We ontdekten dat mannelijke bokjes vaak worden geëxporteerd na het slachten. Dat is echt zonde qua duurzaamheid, want het is lekker vlees. Wij maken er nu een tajin stoofpotje van met abrikozen en bokjesvlees."

Hoe ziet jullie groeiplan eruit tot pak 'm beet 2023?
"We zijn nu hard bezig (via social media) om bekendheid te creëren. Op alle kanalen willen we aanwezig zijn. Ook Tiktok vinden we interessant, want zo kunnen we een kijkje achter de schermen bieden. Daarnaast schalen we op voor thuislevering. Dat doen we door het aantal recepten uit te breiden, zodat het assortiment kan blijven groeien."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden