Voor het eerst in de geschiedenis verschillen de prijzen die Lidl België hanteert op regionaal niveau. Sinds dit voorjaar is 10% van het assortiment van de discountsuper flexibel in prijs. "We houden de vinger aan de pols en we merken dat we de markt moeten volgen," zegt Lidl-woordvoerder Isabelle Colbrandt op Gondola. Die markt wordt bepaald door de Nederlandse supermarkten Albert Heijn en Jumbo.
Met name Albert Heijn, dat al tien jaar in België actief is en inmiddels in Vlaanderen meer dan vijftig filialen telt, positioneert zich als lage prijzensupermarkt. Met agressieve promoties - zoals de 'ongeziene' en uiteindelijk verboden actie '1+2-gratis'-actie - zette Albert Heijn de Belgische keten Colruyt met zijn lage prijzenstrategie het mes op de keel. Colruyt paste daarom vorig jaar zijn prijsstrategie al aan, om beter te kunnen reageren. De komst van Jumbo, met zijn gebruikelijke laagste prijsgarantie, voert de prijsdruk nog verder op.
Regionale differentiatie
Zo ver zelfs, dat discounter Lidl in de knel komt en nu ook regionaal gaat differentiëren. Het gaat met name om basisproducten van het huismerk: water, bloem, suiker, maar ook om verse producten zoals groenten en fruit, waar hele scherpe promoties op gevoerd worden. "We merken daardoor dat er regionaal soms grote prijsverschillen zijn", zegt Lidl. Tot nu toe paste Lidl de prijzen van sommige producten wel aan, maar dan voor het hele land. Daar komt nu, vanuit defensief oogpunt volgens Lidl, dus verandering in. "Het heeft echt te maken met de grote promoties die er zijn bij bepaalde producten en dan vooral fruit en groenten."
Overigens is het juist met groente en fruit dat Lidl vaak het voortouw neemt met prijsbepalende acties. De keten laat zich - in Nederland - met trots voorstaan op de uitverkiezing tot 'beste supermarkt in groente en fruit'. Dat is de discounter in ons land al negen jaar op rij.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.