de Verspillingsfabriek

Interview De Verspillingsfabriek

'Wij willen groenten een tweede leven geven'

8 September 2021 - Rianne Nieuwenhuize

De Verspillingsfabriek, vijf jaar terug opgericht door Bob Hutten, is actief in de race tegen voedselverspilling. Het bedrijf zag dat de hele keten moet samenwerken om succesvol te zijn. Eric Habraken, verantwoordelijk voor de commerciële afdeling: "We ontdekten dat veel producten in de foodketen verspild worden. Wij geven groenten een tweede leven."

Kan je iets meer vertellen over de oprichting van De Verspillingsfabriek?
"Binnen Hutten Catering waren we al jaren actief bezig met het onderwerp derving. We ontdekten dat veel verspilling optrad, vooral bij partycatering. Samen met Wageningen Universiteit zijn we het gesprek aangegaan om de markt te verkennen. Het probleem bleek groot, en dat was voor ons het moment om te starten. Bob Hutten is founder van De Verspillingfabriek, en inmiddels tellen we dertig werknemers. We begonnen een pilot 'OverLekker' met supermarktketen Plus, en gebruikten reststromen van hen voor nieuwe producten. Denk aan soep en saus. In de keten bleek veel groente verspild te worden, zoals kromme groentes en snijresten. Wat wij doen, is restafval opkopen van grote ketens. Bijvoorbeeld kontjes van tomaten of paprika's. Dat zijn perfecte stromen om soep of sauzen van te maken."

Wat is jullie missie?
"Uiteindelijk zullen wij niet de oplossing zijn om het verspillingsvraagstuk op te lossen. Maar we willen wel een voorbeeld zijn om te laten zien hoe het anders kan. Daarnaast is bewustwording creëren en inspireren ook onze missie. Laten zien dat je met hartstikke goede producten een prima business case kan maken in food."

Worden jullie gefinancierd door derden of zit er allemaal eigen geld in?
"We hebben een impactlening met Rabobank mogen afsluiten, als eerste van Nederland. Verder zit de investering van Hutten er in. We waren bezig om 'break even' te halen voor de coronapandemie begon, maar daar kwam natuurlijk de klad in. Dit omdat de afzet richting de horeca en foodservice stil lag. Nu gaat het gelukkig weer de goede kant op; terug naar het oude omzetniveau."

Hoe ziet jullie groeimodel eruit?
"We hebben prachtige partners, maar we kunnen zeker nog groeien in out-of-home. We willen flinke stappen maken in het redden van kilo's groenten; daar is onze fabriek voor gemaakt. We waren een start-up in een scale-up jasje, maar nu zijn we dat jasje ontgroeid. Voor de coronacrisis redden we 800.000 tot 900.000 kilo groenten per jaar. Onze omzet ging tot maart 2020 richting de €3,5 miljoen op jaarbasis. En daar willen we nu weer naar toe in 2022."

Jullie werken met mensen die 'verspild zijn' op de arbeidsmarkt, zo zeggen jullie. Hoe bedoel je dat?
"Klopt, we werken met mensen die een achterstand op de arbeidsmarkt hebben. Dat is zo'n 30% van ons personeel. Dit noemen wij 'verspild talent'. We proberen ze een kans te geven, zodat ze kunnen groeien in onze bedrijfsomgeving."

Wat is jullie business model?
"We kopen reststromen van groenten op. In plaats van dat ze gedegradeerd worden, helpen wij ze aan een nieuw leven. Wij leveren grootverpakkingen van onze producten aan de grotere ketens in foodservice. Zo maken wij La Place ketchup voor Jumbo, maar produceren we ook voor KLM (soepen voor in het vliegtuig). We beleveren bedrijfscateraars en horeca-  en hotelformules als Kwalitaria, Backwerk en Stay Okay. Wij hebben vrij weinig marketingbudget, dus samenwerkingspartners zijn erg belangrijk voor ons. Hiernaast krijgen we gelukkig veel aandacht om het thema tegen verspilling op de kaart te zetten".

Hoe ziet je klantengroep eruit?
"Het is nu met name de out-of-home sector die wij bedienen. We hebben een 'customer journey' en persona's geschetst, maar als we terugkijken naar wie afnemen, dan is dat niet te categoriseren naar een doelgroep. Wat je merkt is dat degenen het inkopen, het stukje impact maken door het redden van groenten belangrijk vinden."

Wat is je favoriete product?
"Ik vind onze tomatenketchup en rode currysoep echt iconen die super smaakvol zijn, en onderscheidend in de markt."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden