Royal DSM maakt dinsdag 14 september in een persbericht bekend dat het zich volledig gaat richten op het adresseren van maatschappelijke en milieu-uitdagingen van voedselproductie en -consumptie wereldwijd. Hiervoor roept het drie nieuwe businessgroepen in het leven. Tegelijkertijd zal het bedrijf waarschijnlijk afscheid nemen van de materialentak.
Het in 1902 opgerichte Royal DSM meldt zich volledig te willen richten op het adresseren van maatschappelijke en milieu-uitdagingen van voedselproductie en -consumptie wereldwijd. Het bedrijf vereenvoudigt daarom de bedrijfsstructuur en reorganiseert de activiteiten in de divisie Gezondheid, Voeding en Bioscience in drie businessgroepen. "Elk met concrete bijdragen aan de gezondheid van de mens en de planeet, alsook aan de groeiplannen van DSM", zo staat in een persbericht. "Door de alsmaar groeiende bevolking wordt de wereld geconfronteerd met uitdagingen in het voedselsysteem. Digitale technologie en bioscience bieden oplossingen om deze uitdagingen aan te pakken en nieuwe markten en innovatiemogelijkheden te creëren."
Drie businessgroepen
Allereerst wordt er een 'Food & Beverage' businessgroep opgezet, die alle activiteiten in voeding, dranken en huisdieren combineert. Deze businessgroep, met een omzet van ruim €1 miljard, moet in staat zijn aan de behoeften van klanten te voldoen door duurzame smaak-, textuur- en gezondheidsoplossingen te ontwikkelen. Het zal ook de thuisbasis zijn voor de op zuivel gebaseerde smaakstoffen van First Choice Ingredients.
Ten tweede start Royal DSM met de businessgroep 'Health, Nutrition & Care'. De omzet van die groep ligt op zo'n €2,5 miljard. Het doel? "De groeiende wereldbevolking gezond houden door middel van voeding en zorg." Deze businessgroep moet daarvoor oplossingen bieden op het gebied van voeding voor en tijdens zwangerschap, voor pasgeboren en jonge kinderen, voedingssupplementen, farma, medische voeding, persoonlijke verzorging, geurstoffen, biomedische materialen en betere voeding voor de meest kwetsbare groepen.
De derde businessgroep – 'Animal Nutrition & Health' – komt uit op een omzet van ruim €3 miljard en zal zich richten op specialistische oplossingen voor een radicale, maar haalbare, transformatie in duurzame productie van dierlijke eiwitten. "Deze groep omvat ook precisie-initiatieven met datagestuurde instrumenten voor agrarisch ondernemers, zoals Sustell en voor dierenartsen en diergezondheidsdeskundigen, zoals Verax."
Afscheid nemen van de materiaaltak
Tegelijkertijd bevestigt DSM ook dat het onderzoek doet naar de strategische opties voor voor de bedrijfsonderdelen in de materialentak, waaronder mogelijk een nieuwe eigenaar. "DSM heeft twee onderdelen in de materialentak die, in de bovenstaande context, waarschijnlijk niet in staat zullen zijn hun volledige potentieel te maximaliseren om de belangrijke verschuiving naar een biobased en circulaire economie aan te jagen. In de toekomst zal de materialentak daarom grotendeels op zelfstandige basis worden aangestuurd en zullen wereldwijde ondersteunende functies hierop worden afgestemd", schrijft het bedrijf.
DSM gaat vanaf 1 januari 2022 volgens deze nieuwe structuur rapporteren. In totaal heeft DSM een netto-jaaromzet van ongeveer €10 miljard en telt het 23.000 werknemers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.