Reclame voor ongezond voedsel. In steden is het de normaalste zaak van de wereld. En het heeft effect. We eten in Nederland veel minder groenten en fruit dan goed voor ons is en ruim 50% van de volwassenen heeft overgewicht, blijkt uit cijfers. Om gezond voedsel te promoten, is in hartje Breda een 'eetbare' bushalte geïnstalleerd. "Zo willen we het zo makkelijk mogelijk maken om een gezonde keuze te maken", vertelde wethouder Miriam Haagh tijdens de onthulling deze week.
De eetbare bushalte is deze week geopend door de Bredase wethouders Miriam Haagh en Paul de Beer. Zeven dagen lang, tot 21 september, is de bushalte volgepakt met groenten en fruit. Het is een manier om Nederlanders bloot te stellen aan gezonder voedsel. "Wij willen het zo makkelijk mogelijk maken om gezonde en duurzame keuzes te maken. Bijvoorbeeld door meer waterpunten in de stad, gezonde kantines bij scholen en sportclubs en met deze actie groenten en fruit op veel meer plekken zichtbaar en beschikbaar te maken", aldus Haagh.
Nationaal Actieplan Groenten en Fruit
De bushalte is een gezamenlijk initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet, in samenwerking met telers van ZLTO, beroepsopleider Curio en maatschappelijke organisaties. "Nederlanders eten gemiddeld minder dan de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. En dat is niet gek als je ziet dat het vooral de grote frisdrank-, fastfood- en snoepmerken zijn die hun producten via miljoenenmarketing onder de aandacht brengen: gemiddeld 82% van de aanbiedingen in folders is ongezond en bij vrijwel alle kassa's liggen snoep en chocola voor het grijpen." Volgens de partijen is het daarom noodzakelijk dat gezond voedsel overal en altijd beschikbaar en zichtbaar is.
Tegelijkertijd staat ook het verhaal van de groenten en fruit centraal. "Boeren en tuinders staan aan de basis van gezond eten en leven. Deze actie brengt op een impactvolle manier het verhaal van boeren en tuinders achter onze dagelijkse portie groenten en fruit tot leven", aldus Kathleen Goense, directeur van ZLTO.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.