Met de campagne 'Brood. Goed verhaal.' wil het Nederlands Bakkerij Centrum – samen met Instituut Brood & Gezondheid – de consumptie van brood in een positief daglicht zetten. De mogelijkheden om dat te doen, zijn deze week vergroot. De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag van de partijen namelijk goedgekeurd. "We zijn er vol voor gegaan. Het is mooi om te zien dat dat beloond wordt", aldus manager Frank Janssen.
De subsidieaanvraag die het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en Instituut Brood & Gezondheid, namens zeven Nederlandse en Belgische branchepartijen, hadden ingediend, is goedgekeurd door de Europese Commissie. Daarmee kan in 2022 en 2023 in zowel Nederland als België een vervolg gegeven worden aan de campagne 'Brood. Goed verhaal'. "De goedkeuring door de Europese Unie komt enigszins als een verrassing", zo meldt Frank Janssen, manager bij het Nederlands Bakkerij Centrum. "Natuurlijk was er hoop, maar we hadden er niet zozeer rekening mee gehouden."
Die twijfel ontstond, omdat de aanvraag zwaar overtekend was. En vorig jaar werd de aanvraag niet gehonoreerd. Janssen: "Door verschillende partijen in de Europese Unie was voor €10,5 miljoen aan subsidies aangevraagd. Dit terwijl maar €4,2 miljoen beschikbaar was. Voor deze campagne (van twee jaar) hebben we een bedrag van €3,5 miljoen aangevraagd." Dat er alsnog subsidie binnen is gesleept, komt door het goede campagneplan. "Deze subsidieaanvraag kon alleen worden binnen geharkt als we als beste naar voren kwam. Wij zijn er vol voor gegaan." De subsidie is een PPS (privaat publieke samenwerking), dat wil zeggen dat ook de sector zelf investeert in de imagocampagne.
Imago van brood verbeteren
De campagne trapt eind januari 2022 af met de 'Week van het brood'. "Voor Nederland is die actieweek niet onbekend, voor België zal voor het eerst zo'n week worden georganiseerd." Het doel van deze week is om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. Eerder dit jaar werd al bekend dat het aantal Nederlanders dat deze broodsoort kiest, groeit: van 38% in 2016 naar 47% in 2021. Ook kinderen eten meer volkorenbrood, met een groei van 37% naar 53%.
Later in het jaar volgen nog meer acties vanuit de organisaties. Dit alles om het imago van brood een boost te geven. "Nog steeds denken consumenten in zowel Nederland als België dat bijvoorbeeld de koolhydraten uit brood slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Daarop willen we gericht tegengas bieden." En in de periode van 2018 tot met 2020, de eerste campagne, had de campagne effect. Er werden ruim tien miljoen mensen bereikt. Jenneke van Elderen, communicatiemedewerker bij het NBC, vult aan: "Van 2009 tot en met 2018 zagen we een dalende trend in de consumptie van brood. Deze trend is inmiddels, mede door de vorige campagne, gekeerd en sindsdien laat de consumptie een licht stijgend beeld zien."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.