Cateringorganisatie Albron en initiatief 'De Buurtboer' hebben afgelopen week bekendgemaakt samen verder te gaan. Albron neemt het laatstgenoemde bedrijf op in het portfolio. Via een abonnementsmodel richt De Buurtboer zich op het leveren van vers en lokaal geproduceerde bedrijfslunches. Wat zijn voor beide partijen de voordelen van deze overname?
De Buurtboer werd tien jaar geleden opgestart door Caroline van der Lande en Nikki Wiesman. Vanuit twee distributiecentra (Amsterdam en Rotterdam) verzorgt 'De Buurtboer' – op abonnementsbasis – vers en lokaal geproduceerde bedrijfslunches. Voor de coronapandemie beleverde het minstens 250 middelgrote bedrijven in de Randstad. Albron zag potentie en dat is een van de redenen voor de overname. "Wij hebben de ambitie om verder te groeien als foodservice-organisatie en De Buurtboer past goed in die visie", zo schrijft commercieel directeur Mark Hartmans.
De grootste van zijn soort
Albron is sinds eind jaren negentig, toen BRN Catering en Service One Catering fuseerden, de grootste onafhankelijke cateraar van Nederland. De organisatie telt meer dan 1.000 locaties, heeft zo'n 5.000 medewerkers en is actief in zeventien landen. Dit laatste doet het door samen te werken met lokale partijen in de desbetreffende landen. Vijftien jaar geleden won het de Innovatietrofee van werkgeversvereniging AWVN. Die kreeg het bedrijf vanwege de sociale innovatie om het ziekteverzuim te laten afnemen. En innoveren blijft key. Dat doet het vandaag de dag aan de hand van drie thema's: samenleving, natuur en gezondheid.
Die laatste twee thema's, zijn onderwerpen die De Buurtboer aanspreekt. "Ook voor de coronapandemie keken we al naar een samenwerking met een grotere partij. We hadden door dat we aan onze maximale capaciteit zaten", vertelt oprichtster Caroline van der Lande. Cateraars daarentegen hebben het afgelopen jaar zwaar gehad. De afzet viel weg. Het gaf tijd om na te denken over dat wat speelt en leeft onder de consumenten. "Met tienduizenden gasten per dag voelen we verantwoordelijkheid en hebben we invloed. Daarom willen we vooroplopen en richting geven", schrijft Albron op de eigen website.
Lokaal voedsel is een van de actuele trends. De Buurtboer zet daar nu al tien jaar op in. Albron ziet dat het mee moet. Maar zelf opstarten is lastig. Kortom: overname is de makkelijkste manier om 'dagelijks zo veel mogelijk mensen te laten genieten van lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar voedsel.' En tegelijkertijd kan De Buurtboer profiteren van het netwerk en de innovatieslagen van Albron. "Het grote voordeel is dat we elkaar nu de bal toe kunnen spelen", vertelt Van der Lande.
Zelfstandige operatie
Voor Albron past de overname ook uitstekend in de groeistrategie, schrijft Hartmans. Dat is namelijk: "Het verder versterken van ons marktaandeel in de markt voor eten en drinken op het werk." Albron heeft tevens het doel om over vier jaar – in 2025 – dagelijks 250.000 gasten te bedienen. Het toevoegen van dit soort bekendere merken geeft het klantenbestand een boost. "De Buurtboer is in elf jaar tijd in de Randstad een bekend merk geworden, met een hoge klanttevredenheid. Dat koesteren we."
Die laatste quote betekent meteen ook dat Albron het merk zo volledig mogelijk in stand wil houden. De Buurtboer blijft zelfstandig opereren en het team blijft intact, zo bevestigt Van der Lande. Wat het overnamebedrag is, daar willen beide partijen geen uitspraken over doen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.