Hortifrut heeft straks de mogelijkheid om jaarrond bessen te leveren aan de Nederlandse en Europese markt. Door de overname van marktleider Atlantic Blue – wat Hortifrut dinsdag 19 oktober bekend heeft gemaakt – is het bedrijf in staat het teeltgebied met zo'n 20% te vergroten. Volgens CEO Juan Ignacio Allende is dit de meest strategische acquisitie ooit.
Hortifrut heeft dinsdag 19 oktober bekendgemaakt dat het marktleider Atlantic Blue overneemt. Het laatstgenoemde bedrijf focust zich op de veredeling, teelt en marketing van verse en diepgevroren bessen, specifiek in de regio Europa en Noord-Afrika. Naast de kwekerijen en faciliteiten van Atlantic Blue, omvat de overname ook de verwerkingsfabriek, het commerciële platform Euroberry en en het wereldwijde ontwikkelingsprogramma voor variëteiten en veredeling van blauwe bessen en kersen met een lage temperatuur.
Jaarrond leveren
Door de overname van Atlantic Blue krijgt Hortifrut de mogelijkheid om het teeltgebied met ongeveer 20% uit te breiden: 400 hectare in Spanje, 248 hectare in Marokko en 200 hectare in Peru. Dat biedt kansen voor de Nederlandse markt. De aankoop van de hectaren in Marokko zal er namelijk voor zorgen dat Hortifrut in staat is om de levering van blauwe bessen het hele jaar door te garanderen. Gecombineerd met de productie van frambozen in Marokko en Portugal, zorgt dit het hele jaar door voor een volledig aanbod.
"Dit is een belangrijke stap om onze groei in Europa, de op één na grootste markt ter wereld voor verse bessen, een boost te geven. Dit is zonder twijfel een van de meest relevante en strategische acquisities in de geschiedenis van Hortifrut en zal ons in staat stellen onze leidende positie binnen de wereldwijde bessensector te versterken", aldus Juan Ignacio Allende, CEO van Hortifrut.
Met de overname is een bedrag van $280 miljoen gemoeid. Omgerekend naar euro's is dat €241 miljoen. Voor 30 november zou de overname afgerond moeten zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.