Voeding- en chemiebedrijf DSM heeft een goed derde kwartaal gedraaid. Zowel de groepsomzet als de Ebitda stijgt, vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar, met 17%. De nutritiontak boekt 14% meer omzet, waarvan 8% organische groei. De omzet van 'Nutrition' bedraagt €1,7 miljard en die van 'Materialen' €475 miljoen.
In september maakte DSM bekend dat het concern de materialentak gaat afstoten om zich volledig te richten op voeding. De materialentak herstelt weer van de gevolgen van de coronapandemie. De organische omzetgroei bedroeg 30% en de Ebitda (winst voor de aftrek van interest, belastingen, afschrijving en afboekingen) steeg met 65% vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2020.
Co-CEO's Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze schrijven in een bericht: "Een goede vraag van eindgebruikers het hele kwartaal zorgt ervoor dat het positieve momentum van zowel onze nutrition- als materialenactiviteiten wordt voortgezet. Wij hebben opnieuw een sterke periode neergezet door de volatiele wereldwijde 'supply chain-dynamiek' actief te managen en zo zorgen we ervoor dat we in staat blijven om aan de behoeften van onze klanten te voldoen binnen de huidige uitdagende markt."
Divisie Human Nutrition
De organische omzetgroei voor de nutritiontak was 8%, gedreven door de zeer sterke volumes in diervoeding en persoonlijke verzorging. Human Nutrition en Food Specialties groeiden ook. De Ebitda steeg eveneens met 8%. De overname van de Oostenrijkse Erber droeg daar met 6% aan bij. De wisselkoersen hadden een negatief effect van 1%.
De vraag naar voedingssupplementen bleef gunstig. De omzet van Early Life Nutrition bleef daarentegen zwak, omdat deze activiteit nog steeds negatief werd beïnvloed door lagere wereldwijde geboortecijfers, verergerd door corona, stelt DSM. Pharma en Medical deden het opnieuw goed.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.