Na het bekendmaken van de resultaten over het derde kwartaal vertoonde Kraft Heinz afgelopen week een stijgende lijn op de Amerikaanse beurs. Kraft Heinz boekte in het derde kwartaal meer winst, terwijl de omzet minder sterk daalde dan verwacht. De nettowinst steeg van $597 miljoen naar $733 miljoen. 4 november: $37,1 per aandeel. Op vrijdag 5 november sloot het foodbedrijf op de Nasdaq met $37,8 per aandeel.
De nettowinst van Kraft Heinz steeg in het derde kwartaal van $597 miljoen naar $733 miljoen. Tegelijkertijd daalde de netto-omzet van $6,4 miljard tot $6,3 miljard. Dat de omzet lager uitvalt, komt door de verkoop van Planters aan Hormel Foods. Desalniettemin was de netto-omzet beter dan verwacht werd door analisten. Zij gingen uit van $6 miljard omzet. Dit resultaat had een positieve uitwerking op de beurskoers. Die steeg in 24 uur van $36,90 naar $38,13 per aandeel. Een plus van ongeveer 3,3%. Vrijdag 5 november sloot de koers op $37,84 per aandeel.
Voor dit jaar verwacht de voedingsmiddelenproducent dat de organische netto-omzetgroei vlak zal blijven, ten opzichte van het afgelopen jaar. Kraft Heinz verwacht verder dat de aangepaste winst voor rente, belastingen en afschrijvingen (Ebitda) uitkomt op een bedrag boven de $6,2 miljard.
Sterker in de schoenen
Iets wat de positie van Kraft Heinz versterkt, is het strategische plan dat het vorig jaar in september publiceerde: 'Let's Make Life Delicious'. Tegelijkertijd presenteerde het een nieuwe visie. Daarin staat het doel om over vier jaar 100% van de productverpakkingen recyclebaar of composteerbaar te maken. Ook moeten dan alle tomaten duurzaam worden ingekocht. Bovenstaande zorgt er volgens de CEO, Miguel Patricio, voor dat het bedrijf sterker in de schoenen staat: "Door onze transformatie zijn we goed gepositioneerd voor de weg die nog voor ons ligt."
Ook de overname die het afgelopen maand deed, draagt daaraan bij. Het nam sauzenbedrijf Hemmer (uit Brazilië) voor een onbekend bedrag over. Deze overname volgt op de recente aankoop van het Turkse sauzenbedrijf Assan Foods. Voor die overname werd $100 miljoen betaald. Assan Foods, een snelgroeiend bedrijf, exporteert de producten naar circa vijftig landen wereldwijd.
Stijgende productiekosten
De stijgende productiekosten zijn wel een uitdaging. Daarbij moet gedacht worden kosten voor arbeid, verpakking en transport. Het bedrijf kondigde vorige week aan dat het de prijzen voor een aantal klassieke producten in januari verhoogt. Dessertproducten, zoals pudding, worden begin volgend jaar 9% duurder en diverse bevroren snacks van Kraft Heinz gaan met 10% in prijs omhoog.