Het moederbedrijf van Albert Heijn – Ahold Delhaize – heeft afgelopen week de resultaten over het derde kwartaal bekendgemaakt. Heeft de gedeeltelijke overname van Deen Supermarkten een positief effect gehad? En kan de goede lijn van afgelopen jaar – als gevolg van de coronacrisis – doorgezet worden?
Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn heeft over het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van €18,5 miljard. Dat is een stijging van 4,6% in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Daarbij meldt het wel dat een groot deel van die omzetstijging te wijten is aan de hogere benzineprijzen. Zonder die tak van sport steeg de omzet met 1,7%. In de Verenigde Staten behaalde Ahold een omzetstijging van 2,9%. Dit terwijl in de Europese Unie een lichte min zichtbaar was, van 0,2%. De nettowinst komt uit op €522 miljoen. Een jaar eerder was dat 'slechts' €68 miljoen. Kortom: er zijn mooie stappen gezet dit kwartaal.
Kijken we naar het totaalplaatje over de eerste negen maanden van het jaar, dan is de omzet van Ahold Delhaize uitgekomen op €55,6 miljard. Dat is een toename van 4,5% in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. In Nederland doet vooral onderdeel Albert Heijn het goed, waarbij wederom winst in het marktaandeel is gemaakt. Dat komt deels door de overname van diverse Deen-filialen. De markt in de Verenigde Staten is goed voor maar liefst €33,3 miljard. Exclusief de brandstoffentak komt de omzetgroei uit op 2%. Het zijn positieve cijfers.
Hogere beurskoers
Die positieve resultaten werkten meteen door in de beurskoers. Ahold Delhaize maakte de resultaten over het derde kwartaal op woensdag 10 november bekend. Het aandeel steeg die dag meteen van €28,43 naar €29,70. Over de afgelopen vijf dagen is een toename zichtbaar van 4,33%. De goede lijn lijkt ook niet van korte duur, want vrijdag 12 november sloot de koers van Ahold op €29,78 per aandeel. Donderdag 11 november op vrijdag 12 november is een plus zichtbaar van 2,11%. Afgelopen maand steeg het aandeel met 6,57%.
De koers van Ahold Delhaize staat inmiddels op het hoogste niveau van de afgelopen tien jaar. Alleen in 2001 en 2002 stond de koers nog hoger. In die jaren werden pieken behaald van €40,80 per aandeel en €42,50 per aandeel. Dit jaar alleen al is de koers met 25,2% toegenomen. Aan het begin van 2021 stond het aandeel namelijk nog op €23,79. Een van de redenen zijn de goede resultaten die de supermarkten afgelopen twee jaar hebben geboekt als gevolg van de coronacrisis. Ook dochteronderdeel Bol.com profiteerde daarvan. Ahold Delhaize maakt maandag 15 november bekend dat het die laatste wellicht komend jaar naar de beurs wil brengen.
Hogere winstmarge verwacht
De goede resultaten zijn voor Ahold Delhaize eveneens een reden om de verwachtingen voor de winstmarge over het hele jaar te verhogen. Er wordt rekening gehouden met een winstmarge van ongeveer 4,4%. Dat is net iets hoger dan in dezelfde periode vorig jaar; toen kwam de winstmarge uit op 4,3%. Met andere woorden: Ahold Delhaize lijkt de wind in de zeilen te hebben op het moment. De inzet op online bezorging in de Verenigde Staten – met Giant Foods - zal dat sentiment voorlopig ondersteunen.