De omzet van de Belgisch-Zwitserse chocoladeproducent Barry Callebaut is dit gebroken boekjaar met 4,6% toegenomen. Er is meer chocolade verkocht, na een dip door de coronacrisis. Het bedrijf bevestigt daarom de doelstelling van een gemiddelde jaarlijkse volumegroei van 5% tot 7% tot 2023. Dat heeft in een stijgende trend op de Zwitserse beurs geresulteerd.
Barry Callebaut heeft afgelopen week het dividend met 27% per aandeel verhoogd. Dit na de bekendmaking van een positieve volumegroei. Tot en met het derde kwartaal was Barry Callebaut goed voor een omzet van €6,8 miljard (7,2 miljard Zwitserse frank). De volumes stegen eveneens, met 4,6% tot bijna 2,2 miljoen ton chocolade. De nettowinst is over het gebroken boekjaar 23% hoger uitgekomen, op €365 miljoen.
Daarmee presteert het bedrijf beter dan beursanalisten hadden verwacht. Op de beurs in Zwitserland, waar Barry Callebaut genoteerd staat, is tevens zichtbaar dat de chocoladefabrikant het goed doet. Het aandeel stijgt sinds de bekendmaking van de resultaten gestaag door. Maandag 15 november noteerde Barry Callebaut een slotkoers van €2.168 per aandeel (ofwel 2.228 Zwitserse frank). Dat is een flinke stijging ten opzichte van 6 oktober, toen het bedrijf het laagste niveau op de beurs in Zürich noteerde: €1.979 per aandeel.
Peter Boone, de CEO van Barry Callebaut, gaf in een toelichting aan dat bij het segment Gourmet & Specialties een duidelijke volumegroei zichtbaar is (+18%) ten opzichte van boekjaar 2019/2020. Het volume steeg naar 247.000 ton. "We zagen de pandemie als een kans, en hebben drieduizend nieuwe klanten toegevoegd. We werden gedwongen om naar andere segmenten te kijken." De uitbreiding van het leveringspartnerschap met chocoladegigant Hershey Co heeft de resultaten in Noord- en Zuid-Amerika verhoogd. Daar is de omzet met 8% toegenomen, tot 610.000 ton. De omzet is ook gestegen, met 4% tot 1,83 miljard Zwitserse frank.
Inputkosten gestegen
Door de hoge voedselprijzen zijn de inputkosten wel behoorlijk gestegen. De suikerprijs steeg gemiddeld met 22%, als gevolg van de sterke vraag uit China en de slechte Braziliaanse oogst. De zuivelprijzen stegen gemiddeld met 12%. Dit door een sterke vraag vanuit Azië en de zorgen over logistiek, de energieprijzen en de inflatie. Een uitzondering was cacao, waar de prijs gemiddeld 7% lager ligt. Dit door een overschot. Barry Callebaut verwacht dat de verbeterde vraag leidt tot een meer evenwichtige situatie in het huidige boekjaar.
CFO Ben de Schryver gaf in een persbijeenkomst aan dat de marktomgeving volatiel blijft, omdat vraag en aanbod van cacao uit balans is. "Daarnaast hebben we nog last van verminderde vraag als gevolg van de coronacrisis." Gelukkig voor Barry Callebaut zijn de cacaopoederprijzen veerkrachtig. Dit terwijl de cacoaboterprijzen onder druk stonden. "Daardoor hebben we de marktschommelingen beter op kunnen vangen, terwijl we er niet volledig immuun voor zijn", aldus De Schryver.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.