De koers van het aandeel van haverdrankproducent Oatly is niet gered door een hogere omzet. Deze week maakte het bedrijf de kwartaalcijfers bekend. Die waren – louter gekeken naar de omzet en de brutowinst – positief te noemen. Het nettoverlies lag echter vele malen hoger dan vorig jaar in het derde kwartaal. Dat laatste lijkt van groter belang bij de aandeelhouders.
Haverdrankproducent Oatly heeft deze week de resultaten over het derde kwartaal bekendgemaakt. Dat kwartaal is het uitgekomen op een omzet van $171,1 miljoen, een groei van 49,2% met dezelfde periode een jaar eerder. Het geproduceerde volume steeg met 77% naar 131 miljoen liter. Extra aanbod vanuit de productielocatie in Vlissingen is hier een van de redenen voor. En dat extra aanbod had het bedrijf nodig, zo meldt de producent in het kwartaalbericht. In het derde kwartaal was namelijk een stevige groei zichtbaar in de retail- en foodservicekanalen. Het eerste segment was goed voor 59,4% van de totale omzet. De foodservice leverde een bijdrage van 35,8%, een groei van maar liefst 31%.
Overigens was het niet allemaal koek en ei. De omzetgroei werd deels belemmerd door een lagere output van de fabriek in Ogden in de Verenigde Staten. Mechanisatie- en automatiseringsproblemen lagen hieraan ten grondslag. Dit leverde een verlies op van ongeveer $3 miljoen. Eenzelfde verlies zag het door sluitingen van foodservicelocaties in Azië als gevolg van de Deltavariant van het coronavirus. Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het Verenigd Koninkrijk belemmerde de omzetgroei met $1 miljoen. De brutowinst kwam alsnog wel iets hoger uit dan vorig jaar in het derde kwartaal: $44,9 miljoen versus $36 miljoen. De brutowinstmarge ligt lager, op 26,2%. Dit is een gevolg van hogere logistieke kosten, evenals hogere containertarieven.
Oatly kijkt ook naar de cijfers over de eerste negen maanden van het jaar. De omzet komt over die periode uit op $457,3 miljoen. Een plus van 55,4% met dezelfde periode een jaar eerder. De brutowinst komt over die periode uit op $125,4 miljoen. Een jaar eerder was dat $94 miljoen. Ook hier geldt dat de brutowinstmarge wel lager uitkomt: 27,4% versus 32%. "We zien wel dat de wereldwijde vraag naar onze producten sterk blijven. Dit blijkt uit onze robuuste omzetgroei. Ondanks de tegenslagen die we gezien hebben afgelopen kwartaal, hebben we veel vertrouwen in ons vermogen om te voldoen aan de snel groeiende wereldwijde vraag naar onze producten", aldus CEO Toni Petersson.
Koers daalt stevig
In eerste instantie zien de resultaten er goed uit. Toch daalde het aandeel van Oatly afgelopen week stevig op de aandelenbeurs. Vrijdag 12 november stond de koers op $11,82 per aandeel. Maandag 15 november – de dag van de publicatie – opende de koers op $9,52 per aandeel. Een daling van ongeveer 24%. Diezelfde dag werd zelfs een dieptepunt bereikt van $9,07 per aandeel. Hoewel de koers in de dagen daarna wel weer iets opklom, tot $10,32 op woensdag 17 november, is die trend alweer tenietgedaan. Woensdag 17 november sloot de koers op $9,44 per aandeel. Een daling van 24% met de vijf dagen ervoor. In een maand tijd is de koers met bijna 34% gedaald.
Die scherpe daling heeft te maken met het nettoverlies van Oatly. Die kwam over het derde kwartaal uit op $41,2 miljoen. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder 'slechts' $10,4 miljoen. Het Ebitda-verlies kwam uit op $36,5 miljoen, in vergelijking tot $4,6 miljoen een jaar eerder. Hogere personeelskosten en het opschalen van de wereldwijde activiteiten liggen hieraan ten grondslag. Zo stegen de verkoopkosten, algemene kosten en administratieve kosten afgelopen kwartaal met $44,5 miljoen naar $85,1 miljoen.
Verwachtingen bijgesteld
Met bovenstaande in gedachten, heeft Oatly de verwachtingen voor de rest van het jaar bijgesteld. Voor de Europese Unie, het Midden-Oosten en Afrika verwacht de haverdrankproducent het aanbod op te schroeven om te kunnen voldoen aan de extra vraag vanuit consumenten. Maar het tempo waarin verwacht wordt de omzet te verhogen en nieuwe markten te openen, is langzamer dan verwacht. In de Verenigde Staten wordt gerekend met meer schapruimte, waardoor ook daar een groei in verkoop wordt voorzien. Oatly verwacht aan het eind van dit jaar, mede door een nieuwe productielocatie in China, ongeveer 600 miljoen liter op jaarbasis te kunnen produceren. De omzet zou daardoor uit moeten komen op meer dan $635 miljoen. Een groei van meer dan 51% met een jaar eerder.