Ondanks de coronacrisis en een prijsval op de varkensmarkt heeft slachterij Danish Crown in gebroken boekjaar 2020/2021 een recordwinst geboekt. De sterke productpositionering voor varkensvlees in onder andere Noord-Europa is een van de redenen voor de hogere winst.
In het gebroken boekjaar, dat loopt van juli tot en met juni, kwam de winst van Danish Crown uit op 2,2 miljard Deense kronen. Omgerekend komt dat neer op een slordige €295 miljoen. Ten opzichte van vorig boekjaar is het een stijging van 5%, terwijl in dat jaar de winst ook al met 46% steeg. Toen werd die toename ingegeven door een sterke vraag vanuit China. Door de extreme prijsval op de varkensmarkt komt de omzet wel een fractie lager uit. Dit kengetal daalt met 4,1% tot omgerekend €7,8 miljard.
Ondanks dat de Chinese afzetmogelijkheden dit jaar zijn afgekalfd, blijven de resultaten goed overeind. Naast een sterke productpositionering voor varkensvlees in onder andere Noord-Europa, komt dit door hogere prijzen en goede afzetmogelijkheden van rund- en kalfsvlees. Ook presteert het onderdeel DAT-SCHAUB, dat dierlijke producten verkoopt aan de farmaceutische industrie, steeds beter. "Het onderdeel behoort inmiddels tot de topleveranciers aan farmaceutische bedrijven wereldwijd", aldus het concern.
Nabetaling fractie lager dan vorig jaar
De leden-varkenshouders van de coöperatie plukken de vruchten van de goede resultaten. De nabetaling voor de geleverde varkens komt neer op €0,17 per kilo. Voor geleverde slachtzeugen wordt €0,14 per kilo nabetaald. Voor varkenshouders die geconfronteerd worden met een steile prijsval is dit een meevaller, al is de nabetaling wel een iets lager dan vorig jaar. Dit komt doordat de slachtcijfers afgelopen boekjaar met 8% zijn gestegen, waardoor de nabetaling over een groter aantal geleverde kilo's moet worden uitgesmeerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.