Pluimveehouders die exclusief produceren voor het 'Beter voor Kip, Natuur & Boer'-programma van Albert Heijn krijgen van de supermarktketen een afzetgarantie van minimaal vijf jaar én een minimuminkomen. Dat maakt de retailer vandaag, samen met Plukon Food Group, bekend aan de desbetreffende pluimveehouders. Ook is het doel om vanaf 2023 alleen nog minimaal 1 ster Beter Leven-kip te verkopen.
Supermarktketen Albert Heijn heeft maandag 13 december – samen met Plukon Food Group – de inhoud van het 'Beter voor Kip, Natuur & Boer'-programma gespecificeerd aan tweehonderd pluimveehouders. Speerpunten uit het programma zijn: het garanderen van een minimuminkomen, het bieden van afzetgarantie, een duurzamere, diervriendelijkere en transparante productieketen en het creëren van een volledig 1 ster Beter Leven-assortiment. Dat laatste doel moet voor een groot deel al behaald worden in 2022. Over twee jaar verkoopt de keten alleen nog minimaal 1 ster Beter Leven-kip. Deze overstap verlaagt de uitstoot van fijnstof en ammoniak op de bedrijven met zo'n 50%, schat de supermarktketen in.
Natuur en inkomen verbeteren
Op het gebied van natuur wil Albert Heijn nog meer steentjes bijdragen. "Zo wordt kippenmest 100% circulair verwerkt, starten we volgend jaar met een programma voor het opwekken van stroom bij onze pluimveehouders en streven we ernaar om onze boeren vanaf 2025 100% zelfvoorzienend te laten zijn in de stroombehoefte", stelt Albert Heijn in het persbericht. Daarnaast wil de retailer dat de herkomst van de voercomponenten voor 100% duidelijk is. Een hoger eiwitpercentage in het rantsoen is eveneens een wens.
Het verdienmodel staat – zoals genoemd – ook hoog op de agenda. "Samen met Plukon Food Group hebben we een model ontwikkeld waarbij een minimum inkomen gegarandeerd wordt. Daarnaast geldt een afnamegarantie voor de pluimveehouders. Zij hebben zekerheid van afzet voor minimaal vijf jaar." Het minimumbedrag waarover gesproken wordt, is niet bekendgemaakt. Wel worden de investeringen ten behoeve van het programma vergoed.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.