Voedingsmiddelenproducent General Mills heeft niet aan de verwachtingen van Wall Street-analisten kunnen voldoen. Zij gingen uit van een nettowinst van $624,1 miljoen. General Mills realiseerde over het tweede kwartaal echter een winst van $597,2 miljoen. De hoge kosten voor onder meer grondstoffen en transport liggen hieraan ten grondslag. De verwachtingen voor de rest van het fiscale jaar zijn wel positief.
General Mills heeft deze week de resultaten over het tweede kwartaal bekendgemaakt. De omzet is toegenomen tot $5,02 miljard. Goed nieuws, want analisten hielden rekening met een omzet van $4,8 miljard. Toch heeft General Mills niet aan alle verwachtingen kunnen voldoen. In schattingen van Wall Street was een nettowinst van $624,1 miljoen berekend. Dat resultaat heeft het concern bij lange na niet gehaald. Over het tweede kwartaal kwam de nettowinst uit op $597,2 miljoen. De aangepaste winst per aandeel lag op $0,99 per aandeel. Rekening werd gehouden met $1,05 per aandeel.
Hoge kosten
De producent van onder meer Cheerios heeft zelf een duidelijke verklaring voor de 'tegenvallende' winst: fors hogere kosten. Tarwe, maïs en eetbare oliën zijn belangrijke grondstoffen in de producten van General Mills en de prijzen daarvan zijn de afgelopen maanden door het dak gegaan. Tarwe piekte het afgelopen kwartaal op de CBoT in Chicago op $8,56 per bushel en maïs ging in diezelfde periode naar $5,79 per bushel. Tot twee jaar terug waren prijzen van respectievelijk $5,02 en $3,70 per bushel normaal.
Die hoge grondstoffenprijzen zijn één ding, een andere uitdaging is de huidige logistieke chaos. Door langdurige verstoringen in de toeleveringsketen en een groot tekort aan chauffeurs in de Verenigde Staten worden de kosten voor producenten als General Mills verder verhoogd. De marges in de sector krimpen in rap tempo. Om een deel van de gestegen kosten te compenseren, kiezen producenten ervoor de consumentenprijzen te verhogen. General Mills deed dat, maar ook concurrenten Kraft Heinz en Campbell Soup kozen die weg.
In het tweede kwartaal was de gekozen productprijsverhoging echter niet voldoende. "De hogere inflatie en onze bevoorradingskosten waren in het tweede kwartaal groter dan de inspanningen om de prijzen te verhogen", vertelde CEO Jeff Harmening in een persverklaring. De bedrijfswinst daalde hierdoor ook nog eens met 13%, tot $800 miljoen. Voor komende periode liggen verdere verhogingen in het verschiet. In de tweede helft van het fiscale jaar, dat loopt tot mei, verwacht het nog meer prijsverhogingen.
Tijdelijke dip op de beurs
De enigszins tegenvallende nettowinst had wel gevolgen voor de beurskoers van General Mills. Na publicatie van de cijfers daalde de koers met zo'n 6% naar $65,06 per aandeel. Een week eerder lag de koers nog op $68,86 per aandeel. Overigens was de daling van korte duur. Woensdag 22 december sloot de koers alweer op $65,70 per aandeel. Een plus van 1% met een dag eerder. Dat is tekenend voor het aandeel van General Mills. De beurskoers van het bedrijf staat de hele coronaperiode al op een redelijk stabiel niveau van gemiddeld $60 per aandeel.
Dat snelle herstel kan te maken hebben met de verhoging van de verkoopvooruitzichten voor 2022. General Mills verwacht een organische groei van de netto-omzet van 4% tot 5%. Dit in tegenstelling tot eerdere verwachtingen van 1% tot 3%. Analisten verwachten een omzet van $18,29 miljard voor het totale fiscale jaar. De Europese afstoting van Yoplait zou een positieve bijdrage moeten hebben op de resultaten van het bedrijf. Ook het feit dat consumenten komende tijd nog meer tijd thuis doorbrengen - als gevolg van lockdowns - bevordert de thuisconsumptie van voedsel.