Fastfoodketen Taco Bell is deze week in de Verenigde Staten gestart met een abonnementsstructuur, de zogenaamde 'Taco Lover's Pass'. Consumenten die een abonnement afsluiten, kunnen voor $10 per maand elke dag één taco halen.
In september werd een eerste pilot uitgevoerd; er werd geëxperimenteerd met een prijs van $5 en $10 per maand. De interesse was groot, het programma groeide in rap tempo met 20%. Moederbedrijf Yum! Brands liet vorig jaar al doorschemeren dat het de digitale verkoop wil laten groeien. "App-gebruikers die deelnemen aan het loyaliteitsprogramma besteden 35% meer, dan in de periode voordat ze lid werden."
Niet uniek
Taco Bell is overigens niet uniek met een abonnementsdienst. Steeds meer ketens experimenteren hiermee. Zo kondigde Sweetgreen een kortingsprogramma van $10 aan, waarmee klanten een maand lang bij elke bestelling $3 korting krijgen. Panera heeft een abonnement van $8,99 per maand, waarmee elke dag een gratis warme koffie of ijskoffie kan worden gehaald. Dichter bij huis experimenteert Albert Heijn met een abonnementsdienst. De supermarkt heeft sinds kort een abonnement, waarmee klanten onder meer extra bonusvoordelen ontgrendelen.
Aandeelhouders zien er niet direct een 'gouden ei' in, zo blijkt als gekeken wordt naar de beurskoers van moederbedrijf Yum! Brands. Donderdag 6 januari sloot de koers op $136,92 per aandeel. Dat is een min van 1% vergeleken met een week eerder. Afgelopen jaar is de beurskoers overigens wel flink gestegen, met 29,6%. Vooral een versoepeling van de coronamaatregelen lijkt daaraan bijgedragen te hebben.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.