Boodschappenbezorgdienst Picnic heeft met haar activiteiten in Nederland en Duitsland in 2020 een verlies geleden van ruim €44,8 miljoen euro. De omzet verdubbelde wel bijna, tot €455 miljoen, zo blijkt uit de jaarcijfers. Dat werd waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door de kapitaalinjectie van investeerder Bill Gates.
Een jaar eerder, in 2019, kwam het verlies van de online bezorgdienst hoger uit; op €49,8 miljoen. Picnic investeert nog steeds volop in uitbreiding van zijn activiteiten, waardoor het niet nog meer verlies lijdt. Zo breidde het bedrijf de afgelopen jaren al uit naar Duitsland en kwam daar onlangs Frankrijk bij. Daarnaast blijft Picnic gestaag zijn bezorggebied in Nederland opschalen.
Omzet in Duitsland stijgt
Van de totale omzet van Picnic komt €78 miljoen uit de Duitse markt, en €377 miljoen uit Nederland. De omzet in Duitsland is drie keer hoger dan een jaar eerder. De Nederlandse online supermarkt werd in 2015 opgericht door vier ondernemers, onder wie topman Michiel Muller. Aanvankelijk voorspelde Muller dat Picnic snel winst zou gaan draaien, maar door grote investeringen in groei van het bedrijf pakte dat de afgelopen jaren anders uit. In 2019 werd Picnic nog als concurrent van Albert Heijn gezien.
Uit de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel blijkt verder dat de financiële buffers van Picnic in 2020 wat krompen. De zogenoemde solvabiliteit daalde van bijna 80 % naar bijna 56 %. Bovendien versterkte Picnic het eigen vermogen afgelopen september, dankzij een kapitaalinjectie van €600 miljoen door een groep geldschieters onder leiding van een liefdadigheidsstichting van Bill Gates. De online supermarkt wil het verse kapitaal investeren in groei in Europa. Vooral in Duitsland en Frankrijk zegt de onderneming te willen uitbreiden.
Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937. Daarnaast werken er nog duizenden mensen met tijdelijke dienstverbanden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.