Uit een nieuw rapport van marktonderzoeksbureau NielsenIQ blijkt dat Albert Heijn en Jumbo afgelopen jaar marktaandeel hebben gewonnen, vooral ten koste van Superunie. Dat gewonnen marktaandeel is grotendeels afkomstig uit 'online omzet'. De totale omzet van thuisbezorging bij Nederlandse supermarkten steeg met 30%.
Afgelopen jaar kwam de omzet van Nederlandse supermarkten uit op €44,6 miljard. Dat is 1,7% meer dan een jaar eerder. Al is dat beeld wat vertekenend, omdat 2020 een extra week kende. In absolute zin daalde de omzet met 0,2%. Net als in het eerste jaar van de coronapandemie, werden veel meer boodschappen via internet besteld. De zogenaamde 'online omzet' steeg met 30% naar €2,4 miljard. Bij Albert Heijn is thuisbezorging inmiddels goed voor 10% van de totale omzet. Verder profiteerden supermarkten van extra verkoop van sigaretten, bier, kaarsen, batterijen en tijdschriften.
De hiervoor genoemde keten is de grootste supermarkt van ons land, met een marktaandeel van 35,9%. Daarna volgt Jumbo, met een aandeel van 21,8%. Superunie, waaronder Dirk van den Broek, Coop en Plus, vallen moest afgelopen jaar marktaandeel inleveren. Dit jaar wordt wel een uitdagend jaar voor de Nederlandse supermarktketens. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat prijsstijgingen onvermijdelijk zijn. "Hoewel deze prijsverhogingen een positief effect op de omzet zullen hebben, is het de vraag of consumenten evenveel blijven kopen", meldt de organisatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.