Fastfoodketen McDonald's heeft vorig jaar een omzet van $23,2 miljard gerealiseerd. Dat is een groei van 21% in vergelijking tot voor de coronapandemie en het hoogste niveau sinds 2016. Die hogere omzet is deels te danken aan de prijsverhogingen die de keten heeft doorgevoerd. De positieve cijfers zorgen overigens niet meteen voor een euforische stemming, want voor dit jaar verwacht het bedrijf dat de kostenstijgingen doorzetten.
Naast een hogere omzet heeft McDonald's afgelopen jaar ook een hogere winst gegenereerd. In 2021 bedroeg de wereldwijde winst $7,5 miljard, een plus van 59% in vergelijking tot één jaar eerder. De goede cijfers hebben effect op de beurskoers van de fastfoodketen. Vrijdag 28 januari sloot de koers op $256 per aandeel. Dat is iets meer dan 2% hoger dan een paar dagen geleden. Over het afgelopen halfjaar steeg de beurskoers van McDonald's met 6,6%. Wordt de beurskoers echter vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, dan is een min van 4,6% zichtbaar.
Hogere kostenstijgingen
Dat de beurskoers lager ligt dan exact één jaar geleden heeft deels te maken met de onzekerheden waarmee McDonald's (en vele andere ketens) op dit moment kampt. De omzet is, zoals beschreven, alleen maar gestegen omdat de fastfoodketen de menuprijzen afgelopen jaar met zo'n 6% heeft verhoogd. Dit om de gestegen kosten voor onder andere grondstoffen, logistiek en verpakkingsmaterialen te compenseren. Afgelopen jaar stegen de voedsel- en papierkosten met 4%. Tegelijkertijd gingen de loonkosten met 10% tot 15% omhoog.
De fastfoodketen verwacht dat het ook dit jaar – met name in de eerste zes maanden – te maken krijgt met stijgende kosten voor verpakkingsmateriaal, logistiek, grondstoffen en arbeid. Ook met het oog op het feit dat het dit jaar 1.800 nieuwe filialen wil openen. Daarbij kampt McDonald's ook met problemen in de bevoorrading, vooral in Azië. Filialen in Japan en Maleisië serveren daardoor geen grote porties frites meer. Dit zijn onzekerheden die doorsijpelen in de beurskoers van het bedrijf.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.