De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft last van de uitdagingen die coronapandemie met zich meebrengt. Het concern moet de inflatie zien te beteugelen, kampt met logistieke problemen in de bevoorrading en ziet de loonkosten op een moeilijke arbeidsmarkt oplopen.
Op papier zien de cijfers over het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar van Starbucks, een periode van dertien weken tot 2 januari, er prachtig uit. Een omzetstijging van ruim 19% tot iets meer dan $8 miljard en een nettowinst die met bijna een derde steeg tot net onder de $816 miljoen, ten opzichte van het eerste kwartaal van boekjaar 2020/2021. Toch zijn de cijfers vertekend, omdat het concern vorig boekjaar op het dieptepunt van de mondiale coronapandemie opereerde. De financiële prestaties uit het precovidium heeft Starbucks nog niet bereikt.
Daarom spreken analisten van gemengde resultaten. De groei van de omzet is hoger dan verwacht, dus een meevaller. De winst per aandeel van $0,72 is echter lager dan de $0,80 waar op was gerekend. In gesprek met beleggers zegt Kevin Johnson, de CEO van Starbucks: "Hoewel we een buitengewone omzetgroei hebben gezien, ervaren we ook een buitengewone kostendruk. Dit heeft impact gehad op onze marges."
Nieuwe kostendynamiek door omikron
Johnson schetst dat de omikronvariant van het coronavirus tot een geheel nieuwe dynamiek heeft geleid. Doordat omikron besmettelijker is dan zijn voorgangers, zag het koffieconcern in december en januari een personeelstekort ontstaan in de toeleveringsketen. Dit bracht voor Starbucks oplopende logistieke kosten met zich mee in de transport en de distributie, doordat het concern externe bedrijven moest inschakelen.
Bovendien hield omikron wereldwijd ook huis in het personeelsbestand van Starbucks. Veel werknemers moesten thuis in isolatie, waarbij de keten de dagen dat zij niet kunnen werken compenseert. Het concern moest zo veel meer investeren in het werven en opleiden van nieuwe medewerkers. Ook heeft Starbucks het gemiddelde uursalaris in de Verenigde Staten voor de medewerkers verhoogd om het personeel meer aan zich te binden. Eerder liet Johnson al eens doorschemeren dat de totale extra kosten alleen al aan de arbeidskant konden oplopen tot meer dan $1 miljard. Deze ontwikkelingen waren ook belangrijke drijvers achter de scherpe daling van de beurskoers van Starbucks in december en januari.
Oplopende inflatie absorberen
Daarbij moet Starbucks ook de oplopende inflatie verwerken. Johnson geeft aan dat de inflatie in de Verenigde Staten in januari al 7% of meer is. De toenemende geldontwaarding probeert Starbucks ook in de koffieketen te verdisconteren om de marges te verbeteren. "We hebben dit fiscale jaar al prijsmaatregelen genomen, één in oktober 2021 en één andere in januari 2022. En we hebben aanvullende prijsacties gepland voor de rest van dit jaar, die een belangrijke rol spelen bij het verminderen van de kostendruk, waaronder inflatie", aldus Johnson.
Ondanks uitdagingen aan de kostenkant, ziet Starbucks de thuismarkt - de Verenigde Staten - zich positief ontwikkelen. In het eerste kwartaal van het fiscale jaar, in de Verenigde Staten ook wel het vakantieseizoen genoemd, stegen de verkopen met 18% door 12% meer transacties in de winkels met een gemiddeld 6% hogere prijs per kassabon. Dit positieve effect werd wel gedempt door negatieve ontwikkelingen op de markten buiten de Verenigde Staten. Zoals in China, voor Starbucks na de Verenigde Staten de grootste markt. Daar liep de verkoop met 14% terug door een 9% lagere prijs per kassabon en 6% minder transacties. "China heeft het zero-covid-beleid bijgedragen aan een aanzienlijke verstoring van de winkeluren en het transactievolume", aldus Johnson.
Ondanks tegenwind zet Starbucks expansie door
Starbucks zet de mondiale expansie van het concern, ondanks de financiële tegenwind, door. Het bedrijf opende netto 484 nieuwe winkels in het eerste fiscaal kwartaal van 2022, wat een jaar-op-jaar groei van 4% betekent. Daardoor heeft de koffieketen nu een recordaantal van 34.317 winkels wereldwijd, waarvan 51% door het concern zelf wordt beheerd en 49% op licentie wordt geëxploiteerd. Het merendeel van de winkels (61%) staan in de Verenigde Staten en China met respectievelijk 15.500 en 5.557 winkels.
Om de arbeidskosten te verlagen, experimenteert Starbucks met een kassaloos winkelconcept dat is ontwikkeld door Amazon. Met de zogeheten 'Just Walk Out'-technologie loopt een klant na een scan van zijn creditcard de winkel in, waarna hij zelf de producten kan pakken. Welke dat zijn, wordt door sensors en camera's geregistreerd. Bij de uitgang worden deze producten dan automatisch van de creditcard afgeschreven. Starbucks heeft in november een winkel geopend in New York en is van plan dit jaar nog twee winkels met dit concept in te richten. Blijkt dit te werken en aan te slaan, dan kan het concern de arbeidskosten stevig verlagen.
Verbeteringen op middellange termijn
Starbucks verwacht dat alle maatregelen die de koffieketen nu neemt hun vruchten afwerpen in de tweede helft van het boekjaar. Dan moeten de prijsstijgingen die het concern wil doorvoeren een deel van de kostendruk wegnemen, gaf CFO Rachel Ruggeri in het gesprek met beleggers aan. "We verwachten dat de winst per kwartaal en de marge in het tweede kwartaal onder het niveau van vorig jaar liggen. Maar rekenen op een aanzienlijke verbetering in het derde kwartaal als de effecten van de margeverhogende maatregelen zichtbaar worden." Het vierde kwartaal laat volgens haar naar verwachting een aanhoudend herstel zien.