De komende tien jaar krijgen traditionele foodservicekanalen, zoals de horeca, te maken met concurrentie van supermarkten. Dit meldt Foodservice Instituut Nederland in de 'Beleidsmonitor 2030'. In dat jaar is gemak voor de consument het belangrijkste motief om voedsel te kopen, stelt het instituut. Dat wordt door de coronacrisis versneld.
Routine was in 2019 veruit het belangrijkste aankoopmotief; dit aandeel lag op 44%. De voorspelling van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is dat dit aandeel in 2030 op 33% ligt. Het uitstelgedrag van de consument, de opmars van digitale bestelplatforms in combinatie met sommige blijvende effecten van de coronapandemie, zorgen voor een verschuiving. Van de €80 miljard die de Nederlandse consument in 2030 aan voedsel besteedt, valt €27,5 miljard onder de noemer van gemak (34%).
Markt foodsector groeit
De omzet van de totale foodsector bedraagt over acht jaar meer dan €80 miljard. Daarmee zal de markt met ruim 40% groeien ten opzichte van 2020. Foodservice groeit in 2030 richting een omzet van €25,6 miljard; in 2020 was dit €12,3 miljard. De totale omzet van de foodretail groeit naar €54,7 miljard. Dat was in 2020 nog €44,5 miljard.
Het marktaandeel van de foodservice in het totaal is in 2030 nog niet volledig hersteld van de coronacrisis, verwacht FSIN. De belangrijkste reden daarvoor is de achterblijvende omzetontwikkeling in de cateringsector. Het marktaandeel van thuisconsumptie stijgt licht. Dat komt door de groei van bezorging en toenemende concurrentie van supermarkten op het gebied van foodservice-oplossingen voor thuis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.