Logistiek gigant A.P. Moller – Maersk heeft volop geprofiteerd van de hoge prijzen die vorig jaar voor containervervoer werden betaald. De Deense multinational zag zijn ebitda over 2021 met 192% toenemen tot ruim $24 miljard.
Het logistiek concern spreekt in de toelichting op de jaarcijfers over een exceptioneel jaar. Hoewel de door corona ontregelde logistieke ketens een uitdaging waren voor Maersk, zorgde de pandemie ook voor hoge tarieven voor containervervoer. In reactie op de toenemende vraag naar logistieke oplossingen wereldwijd investeerde het bedrijf in uitbreiding van de activiteiten.
Containervervoer over zee motor achter winstgroei
Hoewel Maersk de capaciteit voor transport over water met 6,4% zag groeien valt dit in het niet met de omzetgroei die werd gerealiseerd in de 'Ocean'-tak van het bedrijf. De omzet dikte 66% aan en groeide van ruim $29 miljard in 2020 naar dik $48 miljard in 2021. Het bedrijf profiteerde sterk van de gestegen tarieven voor transport.
Ook in de takken 'Logistic & service' en 'Terminals' groeide de omzet, zij het op een wat lager niveau, respectievelijk met 41% en 24%. Het bedrijf profiteerde naar eigen zeggen van hogere marges, alsook het winnen van nieuwe klanten en het aanbieden van diensten aan reeds bestaande klanten uit het 'Ocean'-segment.
Outlook positief
Maersk voorziet voor heel 2022 een ebitda in lijn met die van 2021. Met name in het eerste half jaar zal het bedrijf nog profiteren van hoge prijzen voor containervervoer, waarna de situatie in de tweede helft mogelijk wat normaliseert. De totale wereldwijde vraag naar vrachtvervoer zal in het lopende jaar naar verwachting met 2% tot 4% toenemen.
Het bedrijf, dat logistieke oplossingen over zowel op het water, land als in de lucht combineert, telt meer dan 95.000 medewerkers en is actief in 130 landen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.