Consumentengoederen en -diensten waren in januari 6,4 % duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In december was de inflatie nog 5,7%. De stijging van de inflatie komt vooral door de prijsontwikkeling van energie en voeding. In januari was energie bijna 90% duurder dan begin 2021. Het verschil tussen de inflatie in Nederland en de landen in de eurozone is al twintig jaar niet zo hoog geweest.
In december was de prijsstijging van energie op jaarbasis 75%. De bijdrage van energie aan de totale inflatie van 6,4% in januari was ruim 3 procentpunt. Het kabinet heeft maatregelen genomen om de stijging van de energierekening te verminderen. Het betreft tijdelijke maatregelen voor 2022. De heffingskorting op de energierekening is verhoogd en het belastingtarief op elektriciteit is wat verlaagd.
Ondanks de verlaging van de energiebelasting nam de prijsstijging op jaarbasis van energie toe. Dit komt doordat de variabele leveringstarieven van energie in januari verder stegen. De prijsontwikkeling van voedingsmiddelen had ook een opwaarts effect op de inflatie. Voedingsmiddelen waren in januari 4,3 % duurder dan een jaar eerder, in december was dit 2,6 %. Bij vrijwel alle soorten voedingsmiddelen was de prijsstijging op jaarbasis in januari hoger dan in december. Brood, kaas en kwark stegen het snelst in prijs.
Verschil tussen Nederland en Europese inflatie
Naast de consumentenprijsindex (CPI) berekent het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Consumentengoederen en –diensten in Nederland waren volgens de HICP in januari 7,6 % duurder dan een jaar eerder, in december was dat 6,4 %. De inflatie in de eurozone nam volgens voorlopige cijfers toe van 5% in december naar 5,1 % in januari. Het verschil tussen de inflatie in Nederland en de eurozone is na december 2001 niet zo groot geweest.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.