Het is ieder jaar spannend; de prijsonderhandelingen tussen fabrikanten en supermarkten, maar dit jaar gaat het wel erg hard tegen hard. Voor de consument die in de verdrukking lijkt te komen, heeft de Belgische keten Colruyt een achttal tips, die neerkomen op: 'minder kopen'.
Door de coronacrisis, verstoringen in de toeleveringsketens en gestegen energie-, verpakkings- en transportkosten is er sprake van (voedsel)inflatie. Verschillende producenten (denk aan Unilever en Nestlé) melden al dat de kostenstijgingen onvermijdelijk bij de consument terechtkomen. Bij de supermarkten is sprake van argwaan: overdrijven die producenten niet en slaan ze geen slaatje uit de kostenstijgingen om de marges op te krikken? Het geruzie haalt zelfs de krant.
'Delisting'
In sommige gevallen leidt deze botsing tot lege schappen. Supermarkten halen producten uit het assortiment om leveranciers onder druk te zetten. Zeker supermarkten die zich laten voorstaan op een 'laagsteprijsgarantie', zoals Jumbo in Nederland of Colruyt in België, komen in het nauw omdat hun marges lager zijn dan de inflatie die leveranciers willen doorbereken. Gaan ze daarin mee, dan moeten ze hun prijzen fors verhogen. Dat zullen consumenten niet accepteren, tenzij ze het allemaal doen. Dat gebeurt niet, omdat alle supers wachten op de eerste die het waagt om zich letterlijk uit de markt te prijzen.
Producten uit de schappen halen, heet 'delisting'. Het is niet zonder risico, omdat de consument kan besluiten toch per se een kleine pot Nutella te willen. Zijn die er niet bij de voorkeurssupermarkt, dan gaat deze naar een andere. En dat zien de supers natuurlijk niet graag. "Doorgaans wordt ervan uitgegaan dat de inkoper het overwicht heeft in de onderhandelingen, en dat fabrikanten uiteindelijk geen andere keuze hebben dan (op zijn minst gedeeltelijke) toegevingen te doen, als ze in de rekken willen blijven liggen," schrijft RetailDetail.
In de huidige markt verandert de macht. De afgelopen maanden kwam het voor dat fabrikanten leveringen stopzetten. Dat kan doordat er afgelopen decennia een consolidatieslag heeft plaatsgevonden en het aantal merkproducenten is gedecimeerd. Supermarkten onderhandelen nog maar met een relatief beperkt aantal zeer grote multinationals (vaak groter dan de retailers zelf). Alternatieve leveranciers voor een specifiek assortiment zijn domweg dun gezaaid en dus hebben inkopers minder opties om leveranciers tegen elkaar uit te spelen. Dat geeft fabrikanten een sterkere positie. En daar lijken ze zich meer dan ooit van bewust, aldus RetailDetail.
'Minder kopen'
En wie let in al dat geweld op de belangen van de consument? Op Foodlog zei Cees-Jan Adema, voorzitter van de Nederlandse federatie van voedingsproducenten, onlangs dat het "uiteindelijk in ieders belang is om tot een faire overeenkomst te komen. Het laatste waar wij bij gebaat zijn, is een hoge prijs voor de consument." In België richt lage-prijzensuper Colruyt zich deze week direct tot die consument met een originele aanpak van dat streven. In een paginagrote advertentie raadt Colruyt de consumenten aan 'minder te kopen in de supermarkt'. Wie 10% minder koopt, is zelfs goedkoper uit dan voorheen.
Een slimme zet van Colruyt, ingegeven door duurzaamheid, zegt woordvoerder Hanne Poppe in Het Nieuwsblad. "Colruyt Group is erg bezig met duurzaamheid. Wie te veel koopt, moet thuis veel weggooien. Dat willen we vermijden. Natuurlijk zien we onze klanten graag komen, maar we willen hen wel aanmoedigen om bewust met hun aankopen om te gaan." En dat houdt in: boodschappenlijstjes maken, verpakkingen vergelijken en de goedkoopste kiezen en geen boodschappen doen op een lege maag.
Volgens de Belgische retailexpert Gino van Ossel is Colruyt bij uitstek de keten waar je zo'n verrassende boodschap van kunt verwachten. Geen enkele supermarkt heeft zulke trouwe klanten, zegt Van Ossel. "Bovendien gebruiken klanten er massaal een boodschappenlijstje. Ze komen er om een voorraad in te slaan, impulsaankopen zijn er sowieso minder aan de orde." Ook in de inrichting van de winkel zie je dat terug: er zijn weinig verleidingen en de beleving is 'minimaal'.
Dat de advertentie juist nu komt, is niet toevallig. "Dat heeft alles te maken met de inflatie", zegt Van Ossel. "De laatste tijd wordt de consument er steevast op gewezen dat alles duurder wordt. Dat nodigt uit om het aankoopgedrag te herbekijken." Ga dus naar Colruyt, want die helpt je zuinig zijn. Dat weet iedere Belg en dus gaan nu misschien weer wat vaker naar Colruyt en vangt het bedrijf zo toch de extra zuinigheid op.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodbusiness en Foodlog.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.