De foodservice-industrie in China heeft het afgelopen jaar afgesloten met tekenen van herstel, zo meldt The NPD Group. Zowel het voetverkeer als de uitgaven lieten afgelopen jaar positievere cijfers zien. Eén jaar eerder was nog sprake van sterke dalingen als gevolg van de coronacrisis en bijbehorende maatregelen.
De uitrol van vaccinaties en de versoepelingen van de coronamaatregelen zorgden vooral in de eerste helft van afgelopen jaar voor meer voetverkeer en hogere uitgaven in de Chinese foodservice-industrie. Regionale uitbraken in de tweede helft van het jaar dempten de positiviteit wel weer iets. Zowel het voetverkeer als de uitgaven lagen 'slechts' 2% lager dan voor de coronacrisis. Eén jaar eerder – te midden van de coronacrisis – lag het voetverkeer 17% en de uitgaven 16% lager dan in het jaar voor de pandemie.
De omzetgroei was groter bij de Westerse ketens, waaronder McDonald's, Kentucky Fried Chicken, Burger King en Subway, dan bij de restaurants in Chinese stijl. Die laatstgenoemde categorie leed sterker onder de regionale uitbraken in het derde en vierde kwartaal. De totale verkopen bij de Westerse ketens lag 3% boven het niveau van 2019 en 17% hoger dan in 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.