Voor de rubriek 'Food People' spraken we deze week met Bart Wullems, commercieel directeur van Dafco. Dit bedrijf maakt glutenvrije producten en is in het bijzonder gespecialiseerd in oplossingen voor diverse foodconcepten. 'De beschikbaarheid van producten uit Azië is een ding geworden. Bakingrediënten, zoals xanthaangom, zijn nu beperkt voorradig.'
Hoe is Dafco ontstaan?
"We zijn een holding van drie foodbedrijven: Trouw, Dafco en de Molukken BV. We werken samen onder 'Nenco Holding'. We zijn in 1702 opgericht; het bedrijf begon toen met het verwerken van boekweit en peulvruchten. Sinds 1980 werken we vanaf eiland 'Feijenoord' in Rotterdam. We vermalen voor Dafco glutenvrije grondstoffen voor de voedingsindustrie, waaronder meel, grutten en vlokken. Er is steeds meer vraag naar kleinverpakkingen en daar zijn wij in gespecialiseerd. Wij zijn granenproducent via ons moederbedrijf Trouw. Hier maken en ontwikkelen we halffabricaten. Die verkopen we dan via Dafco aan klanten. De hele keten hebben we in beheer: van de boer tot het eindproduct."
Wie zijn jullie klanten?
"Voor Dafco is dat de Europese retail en merken die aan de retail leveren. We liggen ook bij Hanos en Makro in het schap, maar de retail is veruit onze belangrijkste klant."
Wat merken jullie van de grondstoffentekorten?
"Beschikbaarheid en prijs, dat merken we. Vooral de onzekerheid is bij ons een issue. Zo is de beschikbaarheid van producten uit Azië een ding. Als je kijkt naar bakingrediënten, zoals xanthaangom, die zijn beperkt voorradig. In China ligt de productie door diverse omstandigheden stil. Daardoor hebben wij een probleem, het is een belangrijk basisingrediënt. De prijs is daardoor enorm gestegen. Bij veel producten ga je verder kijken in de markt naar de beschikbaarheid, maar dat kan niet altijd. Zo is in Europa maar één producent van xanthaangom. Daar kijkt iedereen nu naar."
"Dat geldt ook voor kikkererwten. Door de misoogsten in Noord-Amerika is hier een tekort aan. We kopen nu veel product in Italië en Zuid-Amerika. Dit zijn spannende tijden, maar het lukt gelukkig vaak wel vervangers te vinden. Ik heb dit in ieder geval nog nooit meegemaakt. De prijzen zijn deels door de coronacrisis opgedreven, wat ook zijn weerslag op de containerprijzen heeft. Europese boeren passen hun prijzen ook aan op de hoge logistieke kosten en dat heeft natuurlijk een enorm prijsopdrijvend effect. Iedereen koopt overspannen in. Ik had goede hoop dat het wat zou bedaren, maar met de huidige spanningen in Oekraïne weet ik het niet. De prijzen blijven voorlopig hoog, verwacht ik. En de beschikbaarheid daarentegen van onder meer tarwe, maïs en boekweit is beperkt."
Bied de coronacrisis ook kansen?
"Aan het begin van de coronacrisis, in maart 2020, kregen wij een enorme vraag naar glutenvrije producten. Dat was de periode van het zogenaamde 'hamstergedrag'. Mensen gingen thuis 'uit eten'. De hoge vraag moest toen snel worden ingevuld, en daar zijn wij goed in geslaagd met een stabiele levering."
Wat merk je van de hoge energieprijzen?
"Jarenlang ging dat goed en profiteerden we van de lage energieprijzen. Nu worden we door de hoge prijzen verrast. Het zit in je totale kostenplaatje verweven. Maar, je kunt niet ineens alle kosten verrekenen. We hopen dat de hoge energieprijzen iets afzwakken. Want op dit moment heeft iedereen er last van."
Wat is voor jou dit jaar de grootste uitdaging in de foodbusiness?
"Goed personeel vinden. Dat is een van de dingen waar het soms stokt. We zitten met tekorten op alle fronten. Dat merk je in de productie, maar ook in het aannemen van mensen op kantoor, bij de accountmanagers. We hebben niet zoveel werklozen in Nederland, dus er zijn weinig mensen die kunnen komen werken. Waar je eerst tientallen sollicitanten had, zijn dat er nu één of twee. Dat is onze grootste bedreiging. Overigens is dit voor het hele land een probleem, zeker in combinatie met de coronapandemie en het hoge ziekteverzuim."
Wat drijft jou om in de foodbusiness te werken?
"Het is elke dag anders. De passie voor food is mijn drijfveer. Ik heb altijd in de voedingssector gewerkt, en zat hiervoor bij Jumbo als category manager. Ik vind het leuk nieuwe concepten te ontwikkelen en te volgen. Om daarna te kijken wat eruit komt. Ik wil de consumentenwens van glutenvrij eten in een mooi product vertalen. En uiteindelijk wil ik een beter leven voor mensen, dat is mooi. Het maakt mij niet uit voor welke doelgroep ik werk, het gaat erom dat je je inleeft in de consumentenbehoefte."
Heb je nog passies naast je bedrijf?
"Gelukkig wel. Ik ben actief bij de scouting. Ik ben voorzitter van de regio Eindhoven en ik doe grote activiteiten in het land. Zo heb ik Jamborees georganiseerd voor 1.200 scouts in het land. Erg leuk om juist heel wat anders in mijn vrije tijd te doen."