De wereldwijde handelsstromen zijn zeer afhankelijk van goedlopende toeleveringsketens. Met dit motto trapte het webinar van logistiek dienstverlener Freightos dinsdag 22 februari af. De logistiek was de laatste anderhalf jaar uitdagend: de prijzen stegen non-stop, terwijl de vrachtcapaciteit niet mee groeide. Om vergelijkbare uitdagingen in de toekomst het hoofd te bieden, moet digitalisering een prioriteit worden in de sector.
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee ging afgelopen anderhalf jaar met honderden procenten over de kop tot $9.745 per veertig voets container op dit moment. Vóór de coronacrisis was een prijs van $1.300 tot $1.500 per container normaal. Een van de reden is de versnelde trend van online bestellen. Tegelijkertijd groeide de vrachtcapaciteit niet mee, onder meer door havensluitingen als gevolg van corona-uitbraken. "Vooral de kleine bedrijven ondervonden én ondervinden hinder van de situatie", stelt Judah Levine, marktanalist bij Freightos. Al vonden ook bedrijven als Walmart het lastig om een oplossing te vinden.
En niet alleen de hoge containerprijzen waren én zijn een uitdaging. "Door de coronapandemie kregen we daarnaast te maken met lange levertijden en een beperkte vrachtcapaciteit", stelt Beata Bac, global category manger warehousing inbound and project logistics bij Shell. "En dan heb ik het nog niet eens gehad over de niet synchroon lopende lockdowns. Dit maakte het voor ons uitermate lastig om in te spelen op een situatie in een land." Bac geeft aan dat een verstoring in de toeleveringsketen meestal wel kan worden opgevangen door middel van een andere transportroute. In een situatie als afgelopen jaren zijn er gewoonweg geen alternatieven meer.
Digitalisering is nog geen prioriteit
Bac: "De hele situatie heeft duidelijk gemaakt dat de logistiek het kloppend hart van de organisatie is. In het verleden werden we vaak beschouwd als bijrol." Het feit dat de logistiek naar de voorgrond is getreden, laat bedrijven ook nadenken over hoe zij hun afdeling operationeel ingedeeld hebben. En dan komt er één opvallend ding naar voren. "Heel veel transportbedrijven (minimaal 70%) houden van Excel-sheets", stelt Ian Arroyo, chief commercial officier bij Freightos. "Het is een prachtig programma, maar ook ontzettend risicogevoelig en inefficiënt."
Volgens Arroyo moet digitalisering een prioriteit worden in de sector. "Uit onderzoek blijkt dat zo'n 86% van de door ons ondervraagde BCO's (ontvangende importeur, red) prijzen van de LSP's (logistieke dienstverleners, red) wil vergelijken. Nog eens een groot deel wil de prijzen kunnen vergelijken met benchmarks. Met digitalisering is dat mogelijk", licht hij toe. Volgens hem is het dan ook goed dat het besef van het belang van een gesmeerde logistiek nu duidelijk wordt. "Veel bedrijven geven in hun jaarrapport aan dit jaar meer in te willen zetten op flexibiliteit in de logistiek. Het is goed dat wordt nagedacht over de manier waarop de miljoenen dollars die worden gespendeerd aan de logistiek, worden gemanaged."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.