Informatie over de herkomst van producten in de supermarkten laat veel te wensen over, stelt de Consumentenbond na een inventarisatie. "Regelmatig ontbreekt er verplichte informatie of is die informatie te vaag opgeschreven", stelt de organisatie in een verklaring. Een opsomming van landen is volgens de bond een treffend voorbeeld van hoe het niet moet.
Eén van de vereisten bij onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing is dat het herkomstland wordt vermeld. Het is een van de vele manieren om consumenten te helpen bij de keuze voor producten van dichtbij. "Die informatie is echter nogal eens onduidelijk", aldus de Consumentenbond. De organisatie noemt als voorbeeld het rundvlees van Albert Heijn. "De keten geeft aan dat de runderen voor hun biefstuk zijn gehouden in Nederland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Polen, Slovenië, België óf Australië."
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vult dit aan: "Met zo'n opsomming kan je helemaal niets. Komt de biefstuk nou uit Ierland, Italië, Duitsland of toch Australië?" Ook meldt ze dat de herkomstinformatie soms helemaal ontbreekt. Dat is vaak het geval bij losse groente en fruit. "Op schapkaartjes staat dan 'Land van herkomst: zie verpakking'. Die producten hebben echter helemaal geen verpakking."
Strengere regels
De regels gelden alleen voor onbewerkte producten. "Dus als er een beetje zout, peper of marinade op het vlees zit, dan is het al niet verplicht om de informatie te geven", aldus Molenaar. De Consumentenbond is het daar niet mee eens en wil dat er strengere regelgeving komt. De Europese Commissie kijkt daar naar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.