In de podcast 'Geld of je leven' van NPO1 heeft Wiebe Draijer, CEO van Rabobank, gepleit voor CO2-belastingen op gebruiksgoederen en diensten waaronder vlees. In de aflevering besprak Draijer de rol en verantwoordelijkheid van Rabobank in het verduurzamen van onder meer de voedselketen.
Rabobank is een van de bedrijven die onder het vergrootglas ligt van Milieudefensie. Mogelijk hangt de bank een rechtszaak boven het hoofd waarin Milieudefensie het bedrijf wil dwingen om de broeikasgasuitstoot te verminderen. Hoewel Rabobank zelf al jaren CO2-neutraal is, heeft het met de financieringsactiviteiten, volgens Milieudefensie, wel een flinke impact op de uitstoot van broeikasgassen in bepaalde sectoren. Rabobank heeft in de financiering van agri-foodbedrijven een marktaandeel van zo'n 85%.
'Rabobank pakt verantwoordelijkheid'
Draijer benadrukte dat Rabobank wel degelijk verantwoordelijkheid neemt in duurzaamheidsvraagstukken. "De uitstoot van CO2 moet omlaag, ik ben het dan ook eens met het doel van Milieudefensie." Toch geeft Draijer aan dat hij anders denkt over de manier waarop dat doel bereikt moet worden. De CEO geeft aan dat in plaats van enkel partijen voor de rechter te slepen en 'te porren' hij meer heil ziet in het bij elkaar brengen van partijen en het maken van afspraken. Bovendien is alleen de duurzame intentie van Rabobank onvoldoende om grootschalige systeemverandering in gang te zetten.
Eén van de tools die de politiek in de gereedschapskist heeft, is die van true pricing. Draijer is voorstander van gebruikersbelastingen op goederen en diensten, waaronder vlees. "We moeten niet toewerken naar alléén een vleestaks. We moeten het breder trekken en goederen en diensten belasten naar rato van CO2-uitstoot." Volgens de CEO zijn er daarnaast meer prikkels nodig om consumenten duurzamer te laten kiezen. Zo acht hij het nodig dat we als consumenten beter inzichtelijk krijgen wat de CO2-belasting van ons consumptiepatroon is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.