De omzet van de Nederlandse voedingssector steeg het afgelopen jaar met 1,6% naar €58,1 miljard. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het FoodService Instituut Nederland. "Het jaar 2021 is daarmee niet het gehoopte 'jaar van herstel' geworden voor de sector", zo schrijft de organisatie. Het instituut verwacht voor dit jaar een sterker herstel, met name gevoed door een groei in de consumptie buitenhuis.
De totale omzet in de voedingsmiddelensector steeg afgelopen jaar naar €58,1 miljard. Daarbij steeg de omzet binnen het foodservicekanaal met 8,2% tot €13,3 miljard. Supermarkten en speciaalzaken zagen de omzet afgelopen jaar juist dalen, met 0,3% tot €44,8 miljard. Die daling komt op het conto van de supermarkten, met een verlies van bijna 4%. "De reden dat de voedingsomzet met 'slechts' 1,6% toenam, heeft alles te maken met de – voor velen onverwachte – lockdown van eind november. Hierdoor kon geen krachtig herstel ingezet worden in de foodservicekanalen", aldus FoodService Instituut Nederland.
De vooruitzichten voor dit jaar zijn positiever. De voedingsomzet stijgt volgens het instituut met 10,8% naar €64,4 miljard, gedreven door een groei in de consumptie buitenshuis. Dat zien we ook terug in de omzetcijfers. Het FoodService Instituut Nederland verwacht dat de omzet in de foodservicekanalen met 41% stijgt. "Overigens keert de index dit jaar nog niet terug op het niveau van voor de pandemie, maar blijft steken op 94,6 punten. Ofwel een achterstand van 5,4%. De foodretail komt wel boven het 'oude' niveau uit, op 113,6 punten." De sector profiteert verder van de behoefte aan gemak, wat de uitgaven bevordert.
Het instituut houdt nog wel een kleine slag om de arm. "Er zijn ook uitdagingen. Zo is de arbeidsmarkt extreem krap en blijft de inflatie relatief hoog. Die laatste factor kan verder omhoog gestuwd worden door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland", aldus de organisatie. Dit zijn factoren die de prognose voor dit jaar nog kunnen beïnvloeden, dekt het zichzelf in.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.