Haverdrankproducent Oatly heeft afgelopen jaar met een flink verlies afgesloten. Het Zweedse concern zag de omzet echter in het vierde kwartaal wel flink toenemen. Dit is iets wat beleggers enigszins geruststelt.
De omzet van Oatly is vorig jaar met bijna 53% gestegen, tot $643 miljoen. Dit groei valt hoger uit dan analisten hadden verwacht, al werd de omzet ook deels (positief) beïnvloed door gunstige wisselkoerseffecten. Het verlies van het bedrijf is wel stevig opgelopen. De EBITDA, gecorrigeerd voor eenmalige effecten, kwam uit op een min van $147 miljoen. Eén jaar eerder was dit nog een negatief resultaat van $32 miljoen. Dat het resultaat negatiever is dan verwacht, komt deels door gestegen kosten.
Investeren in groei
CEO van Oatly, Toni Petersson, geeft in een toelichting op de cijfers aan dat het bedrijf op dit moment prioriteit geeft aan investeringen die omzetgroei bevorderen en dat rendement wat minder de prioriteit heeft. Het bedrijf wil Oatly daarmee in de best mogelijke positie richting de klanten brengen. De CEO geeft verder aan dat dit op korte termijn tot 'tegenwind van de marges leidt'.
De investeringen hebben in het vierde kwartaal al geleid tot een iets grotere omzetgroei dan verwacht. Analisten mikten op een omzet van $178 miljoen, dat werd bijna $186 miljoen. Hoewel de omzet in alle drie de geografische regio's toenam, groeide de omzet procentueel het sterkste in Azië. Daar dikte de omzet met 97,9% aan. Ook in de Verenigde Staten was de omzetgroei fors (96,5%). In de Europese Unie, het Midden-Oosten en Afrika groeide de omzet (met 14,1%) een stuk bescheidener.
Verwachtingen
Het bedrijf is optimistisch over de toekomst. Petersson geeft aan dat Oatly goed gepositioneerd is en dat de investeringen in nieuwe productielocaties ervoor zorgen dat klanten goed bediend kunnen worden. Volgens de CEO is dit terug te zien in het marktaandeel en de snelheid waarmee het product aan de retail kan leveren. Deze uitgangspositie moet in de nabije toekomst leiden tot verdere groei van de omzet in zowel de retail, foodservice als in de internetkanalen.
Voor dit jaar mikt Oatly op een omzetgroei tussen de 37% en 43%, gedreven door een sterke groei van de productiecapaciteit tot zo'n 900 miljoen liter. Op termijn moeten de marges van het bedrijf sterk verbeteren. De EBITDA-marge moet uitkomen op 20%. De margeverbetering moet voortkomen uit een grotere eigen productiecapaciteit, schaalvoordelen en een aanhoudend groeiende omzet.
Onzekerheid blijft
Hoewel de omzet sneller dan verwacht steeg, is het bedrijf nog steeds niet rendabel. Ook dit jaar mikt het vooral op investeringen en omzetgroei. De plantaardige markt groeit en dat biedt perspectief. Toch zijn er ook risico's. Net zoals de gehele economie, kampt ook Oatly met hogere kosten voor grondstoffen, energie en logistiek. De marges vielen daardoor slechter uit dan verwacht. In dit plaatje komt vooralsnog weinig verandering. Daar moeten de hoge kosten die de investeringen met zich meebrengen nog bij opgeteld worden. Het blijft de komende jaren de vraag of het snel uitbreiden van de volumes ervoor kan zorgen dat Oatly uiteindelijk zwarte cijfers kan schrijven.
De beurskoers van Oatly reageerde na de cijfers nauwelijks, wat aantoont dat het totale plaatje in lijn met de verwachting van beleggers was. Wel is de koers, met een prijs van $5,75 per aandeel, aanzienlijk lager dan tijdens de beursgang vorig jaar mei. Toen werden de aandelen van het bedrijf voor $17 per aandeel in de markt gezet. Het tekent de aanzienlijke risico's die er voorlopig nog aan het aandeel kleven.