De Nederlandse inflatie heeft in februari een klein stapje terug gedaan. De inflatie was afgelopen maand 6,2% op jaarbasis, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In januari was de inflatie 6,4%. De afname komt vooral doordat de energieprijzen in februari minder hard toenamen, op jaarbasis, dan in januari. Voeding werd wel duurder. De inflatie in de hele eurozone nam wel toe en bereikte het hoogste punt ooit gemeten.
In februari was energie in Nederland 77% duurder dan in dezelfde maand één jaar eerder. In januari was dit 88%. Daarnaast had de prijsontwikkeling van mobiele telefoons een drukkend effect op de inflatie. De prijs van meubelen (inclusief stoffering en vloerbedekking) en voeding hadden juist een opwaarts effect op de inflatie. Meubelen waren in februari 9,7% duurder dan een jaar eerder. In januari was dit 6,7%. Voedingsmiddelen kwamen op jaarbasis in februari uit op 4,9%. In januari was dit 4,3%.
Volgens de Europese inflatieberekeningsmethode HICP was de inflatie in Nederland in februari 7,3% en in januari 7,6%. De inflatie in Nederland blijft hoger dan die in de hele eurozone. De inflatie in de eurozone nam wel toe: van 5,1% in januari naar 5,8% in februari. Dat is de hoogste inflatie ooit gemeten in de eurozone.
Betere berekening energieprijzen
De prijsstijgingen van energie (zoals gas, elektriciteit en motorbrandstoffen) bepalen momenteel voor meer dan de helft de huidige inflatie. Dat is voor de statistiekdienst aanleiding om te bekijken of de huidige methode van berekening van de energieprijzen verder kan worden verfijnd. Het is bij het Centraal Bureau voor de Statistiek onbekend hoeveel huishoudens welke energiecontracten op welk moment tegen welke prijs hebben afgesloten.
Arlen Hoebergen, statistisch onderzoeker bij het team Consumentenprijzen zegt in een persbericht: "De huidige methode om de prijzen van gas- en elektriciteit te meten, voldoet goed bij een redelijk stabiele markt, maar bij extreme prijsstijgingen zoals in de huidige markt hebben we behoefte om de methode waarmee wij de huidige prijsontwikkelingen in kaart brengen verder te verfijnen, zodat we ook bij de energieprijzen kunnen waarnemen wat de consument op dat moment écht betaalt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.