Shutterstock

Achtergrond Logistiek

'Logistiek blijft angstig voor nieuwe ontregeling'

11 Maart 2022 - Kimberly Bakker

"Over de afgelopen twee jaar is het woord 'supply chain' een gangbare term geworden, terwijl het woord in de jaren voor de coronapandemie amper uitgesproken werd", zo trapt Jack Payne, solution consulting director Food and Beverage bij Aptean, een webinar op donderdagavond 10 maart over de huidige logistieke uitdagingen af. Ook bespreekt hij mogelijk oplossingen, zoals de digitale transformatie.

Met een jaarlijkse omzet van meer dan $500 miljoen, 2.800 werknemers en ruim 1.000 klanten is Aptean een van de grote spelers op het gebied van software oplossingen voor de voedingsmiddelenindustrie. Onder de klanten bevinden zich onder meer Dole en Mondelēz. Volgens Payne kent iedereen de simplistische versie van de voedingsketen: van boer naar verwerker en van verwerker naar de retail of foodservice. "Zo simpel is het echter in de praktijk niet. Er zijn immers ook partijen die de boer moeten voorzien van zaden of kunstmest."

Hij vervolgt: "En wat te denken van het transportbedrijf dat ingeschakeld moet worden om het product van de boeren naar de verwerkers te brengen? Het zijn allemaal schakels die eenvoudig vergeten worden." Als voorbeeld noemt hij de keten voor diepvriespizza's. Volgens Payne kan die keten zomaar vijftig tot honderd schakels tellen. "Van deegproducent tot kruideniers tot groentetelers tot zoutleveranciers. Noem het maar op, ze zijn allemaal nodig voordat het product in het schap kan liggen."

Impact van de pandemie
Het feit dat de keten zó extreem lang is, is een van de redenen waarom de problemen in de supply chain zich aan het begin van de coronapandemie zo snel opstapelden. "De behoeften vanuit de consument veranderden. We ging thuis koken en wilden onze voorraadkasten en vriezers aanvullen. Daarbij deden veel consumenten bestellingen online. In Aziatische landen, en dan vooral China, leidde dit al gauw tot capaciteitsproblemen. En die problemen werkten door in de hele logistieke sector. De levertijden liepen gigantisch op", aldus Payne.

Maar niet alleen de langere levertijden als gevolg van capaciteitstekorten, in bijvoorbeeld containers, waren een probleem. Veel (primaire) voedingsmiddelenproducenten konden de fors stijgende vraag niet aan. Problemen met de voorraad waren het grootste in Noord-Amerika, blijkt uit onderzoek van Aptean. In de Verenigde Staten leidde het regelmatig tot lege schappen. "Kort samengevat: het was the perfect storm."

Angst voor ontwrichting
Inmiddels is het tijd om vooruit te kijken, zo stelt Payne. Al is dat voor de meeste bedrijven in de sector nog niet zo makkelijk. "Uit ons onderzoek blijkt dat veel bedrijven in de voedingsmiddelensector bang zijn dat in de komende vijf jaar opnieuw een ontwrichting plaatsvindt." Ook de continu veranderende consumentenbehoeften worden gezien als een grote uitdaging, gevolgd door duurzaamheidsregels en het implementeren van nieuwe technologieën.

Overigens wordt dat laatste ook gezien als kans. "Veel bedrijven zijn in tijden van de coronacrisis gestart met investeren in data en technologie. Een mooie ontwikkeling. Het kan niet alleen je productiekosten verlagen, maar het kan ook helpen om inefficiënties tijdig op te lossen. Denk aan een routeplanner die je vertelt dat er een ongeluk gebeurd is en je een andere route aanbiedt. Dat kan veel problemen in de toekomst voorkomen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Logistiek

Annuleren afvaarten houdt containerprijs in de benen

Analyse Logistiek

Containerprijzen even in de wacht bij import-rush VS

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden