Time-travelling Milkman

Interview Gustav Waschatko

'Ik wil de consumptie van voedsel verduurzamen'

16 Maart 2022 - Kimberly Bakker

In de rubriek 'Food People' gaan we deze week in gesprek met Gustav Waschatko, co-founder van Time-travelling Milkman. Dit bedrijf werd in de zomer van 2019 opgericht en focust zich op het creëren van zuivelalternatieven. "Ik vind het belangrijk om de manier waarop we voedsel consumeren te verduurzamen. Dat is een van de redenen waarom ik in de voedingsindustrie ben gaan werken."

Time-travelling Milkman is een spin-off van Wageningen Universiteit, geïnitieerd tijdens een van de lessen van docent Costas Nikiforidis. Een expert op het gebied van plantaardige eiwitten. "De start-up werd in de zomer van 2019 opgericht door Nikiforidis en Dimitris Karefyllakis en doorliep ook verschillende trajecten, zoals StartLife", vertelt Waschatko. Per 2021 kent het bedrijf vier fulltimers, drie parttimers en verschillende studenten en stagiares die werken in het lab van Time-travelling Milkman, het applicatiecentrum en de demo- en pilotfaciliteiten. "Dit allemaal met als doel om smakelijke en romige zuivelalternatieven te ontwikkelen."

Hebben jullie last van het wereldwijde grondstoffentekort?
"Dit is niet iets waar we als Time-travelling Milkman heel veel last van hebben. Dat komt omdat we nog altijd worden beschouwd als een bedrijf met 'speciale' producten, of nicheproducten. Wel merken we dat zonnebloempitten nu lastig verkrijgbaar zijn, als gevolg van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. En de zonnebloempitten die wel beschikbaar zijn, die zijn flink duurder geworden."

En de hoge energieprijzen, merken jullie daar wel wat van?
"Ja, dat merken we wel. Bijvoorbeeld in de keten voor aankoop van zaden. Ook zijn de kosten voor sproei(drogen) of stomen flink gestegen."

Heeft de coronapandemie jullie alleen maar uitdagingen gebracht, of hebben zich ook kansen voorgedaan?
"We kregen voornamelijk te maken met uitdagingen; denk aan problemen in de afzet. Ik denk oprecht dat alleen een deel van onze medewerkers er kansen in heeft gezien. Zo is het makkelijker geworden om bepaalde taken vanuit huis te doen. Ook konden we bijeenkomsten organiseren met partijen op afstand, zonder lange reizen te hoeven maken. Maar nu reizen wel weer toegankelijker wordt, zien we dat leverancier en klant toch meer naar elkaar toetrekken. Fysiek afspreken werken toch beter en worden gewaardeerd."

Wat is voor jou de reden geweest om in de voedingsindustrie te gaan werken?
"Mijn belangstelling voor koken en culinaire ervaringen waren de drijfveer om in de voedingsindustrie actief te worden. Daarbij vind ik het ontzettend belangrijk om de manier waarop we voedsel consumeren te verduurzamen. Het ontwikkelen van producten door na te denken over innovatieve ingrediënten, zoals zonnebloemen (waarmee we een spread hebben gemaakt), zijn veel beter voor de moderne wereld dan het gebruik van geraffineerde ingrediënten. Denk aan geraffineerde oliën, lecithine en eiwitten. Dit wordt ook steeds meer door de wetenschap ondersteund."

Als je niet aan het werk bent, wat doe je dan?
"Ik ben gek op sport. En dan heb ik niet eens echt een voorkeur. Daarnaast vind ik het prettig om juist dan veel tijd met mijn familie en dochter door te brengen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Food People Francesca Paladini

De Nederlandse markt op met Italiaanse producten

Food People Florian Hessel

'Als het gaat om smaak kan koffiewereld écht leveren'

Food People Bas Turk

'Groente-eters voor het leven met schoollunch'

Food People Floris Reurts

Nederlandse efficiency en Griekse trots maken Gkazas

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden