De toeleveringsketen zet zich schrap voor een nieuwe reeks verstoringen. Dit heeft alles te maken met corona-uitbraken in de belangrijkste Chinese exportknooppunten van Shanghai en Shenzhen.
De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de Word Container Index van Drewry, komt deze week uit op $8.832 per 40 voets container. Het is een afname van 3,8% in vergelijking tot vorige week, maar nog wel 79% hoger dan één jaar geleden. Zoals de logistiek dienstverlener afgelopen week al voorspelde noteert de prijs deze week dus voor het eerst sinds eind juli weer onder de $9.000 per container. De prijsdaling was vooral groot op de route van Azië naar de oostkust van de Verenigde Staten. Op dat traject daalde de containerprijs bij Freightos met 8% tot $17.063 per container. Drewry noteert een daling van 7%.
Van de lucht terug naar de zee
Afgelopen weken zorgden een krappe capaciteit en stijgende brandstofkosten, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, ervoor dat de luchtvrachttarieven stevig naar boven bewogen. De Freightos Air Index liet voor de route van Shanghai naar het oosten van de Verenigde Staten een prijs zien van ruim $16 per kilo. Een stijging van 42% in net iets minder dan één maand tijd. De tarieven voor luchttransport van Frankfurt naar Shanghai stegen met 17% en richting Hongkong was zelfs een prijsstijging van 110% zichtbaar. Nu de passagiersvluchten in bepaalde regio's in Azië geannuleerd zijn, is de verwachting dat de tarieven verder onder druk komen te staan.
Volgens insiders kan dit eveneens leiden tot hernieuwde toename in de vraag naar containervervoer over zee. De havens in het Shenzhen-gebied, waaronder de cruciale haven van Yantian, blijven wel open, al zijn magazijnen en fabrieken in dezelfde regio wel gesloten. Dit kan een kans zijn om een deel van de exportachterstand weg te werken, zo melden analisten van Freightos. Tegelijkertijd zorgt het voor uitdagingen in het vinden van ruimte voor aankomende lege containers. Seko Logistics geeft overigens aan volgende week helemaal geen nieuwe export te behandelen.
Mochten de havens toch moeten sluiten, dan kunnen bestemmingen in de Verenigde Staten en de Europese Unie een daling van het aantal aankomsten ervaren. Die daling wordt in een paar weken echter wel gevolgd door een golf van opgekropte vraag. Dat gebeurde in mei en juni van afgelopen jaar ook. De operaties daalden met 75%, en een herstelperiode van drie weken volgde. Opstoppingen waren het gevolg. Die congestie zorgde vervolgens voor een stijging van de oceaantarieven op de routes naar de Verenigde Staten en de Europese Unie.
Hetzelfde resultaat?
De vraag is wel of nu hetzelfde resultaat wordt behaald. De vraag in Azië en de Europese Unie neemt af, voornamelijk door de stijgende kosten en hoge inflatie. Daarbij is er wat extra capaciteit op de markt gekomen, omdat vervoerders Russische vracht boycotten. Sinds het begin van het jaar zijn de containerprijzen al met zo'n 8% gedaald. Een eventuele sluiting van Chinese havens stopt die dalende trend zeker, daar heerst geen twijfel over bij analisten. Maar als al sprake is van een prijsstijging, dan is die gematigder dan in mei en juni van vorig jaar.