Jumbo neemt, zo werd maandag 28 maart bekend, een financieel belang in de snelle boodschappenbezorger Gorillas. Maar wat voor bedrijf is de van oorsprong Duitse startup, die tijdens de coronacrisis explosief groeide, eigenlijk?
De deal met Jumbo komt na een voor Gorillas onrustig jaar. Het bedrijf leverde niet alleen een stevige concurrentieslag met mede-flitsbezorgers als Flink en Getir, maar vocht ook voor investeerders. Zo leek een deal met de Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash lange tijd een zekerheidje te zijn. Het bedrijf was van plan enkele honderden miljoenen investeren in Gorillas. DoorDash had in ruil voor dat geld wel wat eisen.
Eisen die CEO Kağan Sümer volgens de Financial Times iets te gortig vond. Zo wilde DoorDash de uitbreiding van Gorillas in de Verenigde Staten aan banden leggen en moest het bedrijf diverse maatregelen nemen om de bedrijfsvoering in Europa te verbeteren. Bij sommige investeerders leefde het gevoel dat DoorDash teveel invloed wilde uitoefenen op de strategie van het bedrijf. Het huwelijk strandde voor het altaar en het was concurrent Flink die er uiteindelijk met de buit vandoor ging.
Fusie met Flink haalt de finish niet
De Duitse maaltijdbezorger Delivery Hero bleek de geldschieter waar Gorillas naar op zoek was. Bij de meest recente investeringsronde in oktober vorig jaar investeerde het bedrijf $235 miljoen in Gorillas, in totaal werd $1 miljard opgehaald. Ondertussen waren er ook nog gesprekken met Flink over een mogelijke fusie. Gesprekken die uiteindelijk strandden, omdat partijen het niet eens konden worden over onder meer de branding en de bedrijfsvoering.
Omdat het een private onderneming betreft, is niet veel bekend over de financiële huishouding van Gorillas. Wel bekend is dat de waarde van het bedrijf door investeerders wordt geschat op €3 miljard. In 2022 hoopt de Berlijnse startup zo'n US $700 miljoen op te halen bij investeerders om verder op te schalen en de hevige concurrentie van onder andere Getir het hoofd te kunnen bieden, meldt Bloomberg.
Overname Frichti met eigen huismerken
Een deel van het geld dat Gorillas van investeerders ontving, werd begin dit jaar gestoken in de overname van Frichti. Deze Franse branchegenoot, die actief is in steden als Parijs, Lille en Bordeaux, blijft in Frankrijk en België voorlopig onder eigen naam opereren. Bovendien heeft Frichti eigen huismerkproducten en verkoopt het kant-en-klaarmaaltijden.
Het verkopen van huismerkproducten is ook een belangrijk deel van het akkoord dat Jumbo in januari 2022 sloot met Gorillas. En inmiddels kunnen Gorillas-klanten in Haarlem, Leiden, Enschede, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Leeuwarden, Groningen, Rotterdam en Tilburg nagenoeg het hele Jumbo-assortiment, waaronder Jumbo-huismerk en producten van La Place laten bezorgen via Gorillas. De magazijnen van Gorillas worden door de samenwerking voor het grootste deel van het assortiment door Jumbo van voorraad voorzien.
Daarvoor moeten ze nu nog de Gorillas app op hun telefoon hebben staan, maar in de toekomst kunnen de boodschappen bij Gorillas ook besteld worden via de Jumbo app en website. Over die integratie zijn de twee bedrijven met elkaar in gesprek. Op termijn moet de samenwerking met Jumbo worden uitgebreid naar alle steden waar Gorillas actief is.
Op termijn Jumbo en Gorillas in één magazijn
Met de meest recente investering van de familie Van Eerd wordt de samenwerking tussen de twee bedrijven verder uitgebreid, via co-locatie in de binnensteden. Want daar loopt de snelle groei van Gorillas en andere maaltijdbezorgers nu tegen de grenzen aan. Zo namen onder andere Amsterdam, Rotterdam en Arnhem maatregelen om verdere uitbreiding van flitsbezorgers tegen te gaan en geldt er bijvoorbeeld in Vlaardingen een algeheel verbod op de snelle boodschappenbezorgers, totdat de gemeente passend beleid heeft opgesteld.
Bovendien lopen bedrijven als Gorillas vaak aan tegen problemen met het bestemmingsplan. Zo zijn in Utrecht meerdere zogeheten dark stores illegaal actief. Zij voldoen namelijk niet aan de eisen van het bestemmingsplan voor de detailhandel, die vaak van toepassing is op de panden waar de snelle boodschappenbezorgers zich vestigen. Zo worden er wel goederen verkocht, maar is het niet mogelijk om zelf boodschappen te doen of om deze af te halen. Ook op dat vlak lijkt de hechtere samenwerking met Jumbo kansen te bieden.