Shutterstock

Analyse Containerprijzen

Containerprijs blijft dalen, luchtvracht wordt duurder

1 April 2022 - Kimberly Bakker

Ook deze week laat de containerprijs weer een stevige daling zien. Daarmee lijkt het erop dat de nieuwe lockdowns in China nog geen effect hebben op de zeevaart. Wel is een effect zichtbaar in de luchtvrachttarieven.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, is deze week met 3,8% gedaald tot $8.152 per 40 voets container. De prijs ligt daarmee nog 67% boven dezelfde week één jaar geleden en bevindt zich inmiddels op het niveau van eind juni 2021. Uit gegevens van Freightos blijkt dat containertransport van Azië naar het westen van de Verenigde Staten met 1% in prijs is gedaald. Naar het oosten steeg de prijs echter met 2%. De kosten voor transport van Shanghai naar Los Angeles daalden zelfs met 8%. Het algehele sentiment is echter 'vrij stabiel'. Voor komende week verwacht Drewry dan ook dat de containerprijs verder zal dalen. Eerder deze week voorspelde Mintec ook al dalende containerprijzen.

Bron: World Container Index, Drewry Supply Chain Advisors.

Lockdowns in China
Een onzekere factor in de sector zijn de lockdowns in China, als gevolg van nieuwe corona-uitbraken. Waar de lockdown in de regio Shenzhen vorige week eindelijk beëindigd werd, is die in Shanghai nog in volle gang. Om verstoringen van de productie en handel zoveel mogelijk te beperken, is ervoor gekozen om de lockdown in twee fasen te begeleiden. De oostkant van de stad gaat vandaag (1 april) weer van het slot, terwijl de westkant juist dan (tot 5 april) op slot gaat. Eén jaar geleden ging heel Yantian in één keer op slot en daardoor schoten de containerprijzen de lucht in. Met dit 'nieuwe' systeem wil de Chinese regering dat voorkomen.

Maar ondanks het open houden van de grootste haven van het land, wordt door analisten een aanzienlijke daling van de beschikbaarheid van goederen en havenoutput voorzien. Immers, de magazijnen zijn wel gesloten en arbeiders moeten nog steeds in quarantaine. En hoewel vervoerders nog niet hebben gezegd de havens van Shanghai over te slaan, bestaat het vermoeden onder insiders dat er toch uitgeweken gaat worden naar het nabijgelegen Ningbo. Overbelasting ligt daarmee opnieuw in het verschiet. Al moet ook gezegd worden dat de vraag vanuit Europese consumenten een stuk lager is dan afgelopen jaar (door de hoge inflatiecijfers).

Tegelijkertijd hebben de nieuwe lockdowns in China wel effect op het luchtvrachttransport. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben vluchten uit Shanghai geannuleerd. Marktgegevens van Freightos laten zien dat de luchtvrachttarieven hierdoor – van Shanghai naar de Verenigde Staten – met ongeveer 10% zijn gestegen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden