Klimaatverandering is een thema dat onder voedingsmiddelenbedrijven steeds meer aandacht krijgt. Maar ook de consument moet eraan geloven. Kijk alleen al naar de veelbesproken vleestaks die landbouwminister Staghouwer wil onderzoeken. Maar is dat de juiste manier om het thema onder de aandacht te brengen? De meningen verschillen. Fork Ranger wil klimaatverandering juist op een makkelijke en leuke manier onder de aandacht brengen. "Je weet dat iedereen niet ineens vegetariër wordt. En dat hoeft ook niet. Met kleine stappen kan je al heel veel bereiken", aldus founder Frank Holleman.
Holleman ontdekte drie jaar geleden dat voedsel een veel grotere rol speelt in klimaatverandering dan hij in eerste instantie dacht. "Ik at toen al minder vlees, maar vond het vrij lastig om vegetarische recepten te vinden. Ik wil geen quinoasalade eten, ik wil makkelijke en vullende recepten. Uiteindelijk ben ik zelf een kookboek begonnen en de crowdfunding daarvoor liep gesmeerd", vertelt hij in gesprek met Foodbusiness. "Op een gegeven moment besloot ik een app te ontwikkelen. Vorige zomer lanceerden we een simpele versie en drie weken geleden is de échte app gelanceerd." Fork Ranger is een receptengame voor klimaatverandering, zoals Holleman het noemt. "Je gaat op reis als Fork Ranger, beantwoordt quizvragen en kookt recepten. Zo speel je nieuwe recepten vrij. We leren consumenten wat duurzaam eten betekent, maar wel op een leuke en makkelijke manier."
Het tegengaan van of bezig zijn met klimaatverandering wordt steeds belangrijker voor bedrijven in de voedingsindustrie. Toch is het voor veel bedrijven lastig om concrete stappen te zetten. Hoe doen jullie dat?
"Voor ons is het natuurlijk wat makkelijker. Wij hebben alles namelijk vanaf het begin zo opgezet, dat ons product bijdraagt aan een lagere klimaatimpact. Onze core business is 'klimaatverandering aanpakken'. Bij veel andere bedrijven zie je dat het nog een bijzaak is. Ze weten dat het belangrijk is, maar ze zien nog niet hoe ze hun core business kunnen veranderen tot een duurzamere variant. Dat frustreert mij. Neem als voorbeeld Schiphol. Daar hebben ze onlangs duurzame wc's geïntroduceerd. Dat is echter slechts een minimale hoeveelheid van de uitstoot van Schiphol. Waarom ga je niet nadenken over de rol van Schiphol in de weg naar duurzaam transport? Kijk naar je eigen sector. En ja, dat kost wat qua tijd en investering. Maar het verduurzamen van je core business levert je uiteindelijk ook echt wat op."
Wat kan voor deze bedrijven een houvast zijn?
"Het is belangrijk om je te richten op je eigen sector. Hoe maak ik daar het verschil? Als de duurzame stap die je zet niet je core business raakt, dan ben je niet veel aan het veranderen. Stel dat Albert Heijn besluit om geen of minder rundvlees te verkopen of om rundvlees op een andere plek in het schap te positioneren, dan draag je bij aan gedragsverandering. Dat is nodig. Het heeft geen zin om alleen de verpakking van het rundvlees te veranderen. Dat raakt de core business niet. Voedselverspilling is ook een onderwerp waar veel bedrijven mee zouden kunnen starten. Het is momenteel goedkoper om iets weg te gooien dan het te hergebruiken. Daar moeten we oplossingen voor zoeken."
"Als bedrijf moet je klimaatverandering en duurzaamheid integreren in alles. Dat is eigenlijk onze doelstelling. Wij proberen een verandering in het voedingspatroon teweeg te brengen. En we weten dat we niet iedereen ineens vegetarisch kunnen maken. Dat is ook niet het doel. Wij willen laten zien dat vlees een luxeproduct kan zijn voor in het weekend of dat rundvlees vervangen kan worden door kippenvlees. Dat bespaart al zo 21% ten opzichte van een 'normaal' voedingspatroon. Kijk naar een kleine stap, maar wel een stap die direct in de goede richting is."
Consumenten zijn ook nog niet altijd bereid een meerprijs te betalen voor duurzamer voedsel. Hoe stimuleren jullie dat?
"Onze recepten zijn zo ingestoken dat het niet per se duurder wordt. Soms is het zelfs goedkoper als je vlees weglaat. Het is vooral biologisch voedsel dat een meerprijs heeft. En dat vind ik jammer, want als je naar het hele plaatje kijkt, dan is dat eigenlijk de échte prijs. De rest is gewoonweg te goedkoop. Ik snap dat het voor iemand die krap zit, lastig is. Maar er zijn ook genoeg mensen die voldoende verdienen en best een wat groter deel van het budget aan voedsel mogen besteden. Maar dat wil niet zeggen dat wij 'eten' duurder willen maken. Voedsel is wat waard en dan mag er ook best wel wat voor betaald worden."
Hoge grondstofprijzen en inputkosten zijn voor veel bedrijven momenteel hét probleem om op te lossen. Daardoor verschuift de aandacht voor klimaat wellicht weer wat naar de achtergrond. Wat is jullie blik daarop?
"Wij hebben zelf niet veel met bedrijven te maken, omdat we een digitaal product hebben. Maar dat betekent niet dat we deze geluiden niet horen. Grondstoffen zijn hetgeen waar we juist minder van moeten gebruiken. Immers, een derde van het voedsel wordt verspild. Nu is juist een tijd om betere processen in te richten om duurzamer om te gaan met grondstoffen. Dat kost misschien meer tijd en mankracht, maar het is wel waar we naartoe moeten. We moeten af van de gedachte 'het is makkelijker en goedkoper om nieuwe grondstoffen te kopen, dan oude grondstoffen te hergebruiken.' Ik hoop dat bedrijven deze periode juist zien als een kans om verandering aan te brengen en niet om pleisters te plakken en door te gaan op de oude manier."
En dan weer even terug naar Fork Ranger. Wat is jullie doel, zeg over vijf jaar?
"Ons doel is om tegen die tijd tien miljoen mensen te helpen met duurzamer eten. We willen het zo makkelijk en leuk mogelijk maken om bezig te zijn met klimaatverandering in combinatie met consumptie. En dat allemaal aan de hand van onze app."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.