Shutterstock

Analyse Containerprijzen

Wisselende gedachten over route containerprijzen

8 April 2022 - Kimberly Bakker

De meningen over de toekomstige route van de containerprijzen wisselen nogal. De effecten van de verlengde lockdown in Shanghai liggen daaraan ten grondslag.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index van Drewry, komt voor deze week uit op $8.041 per 40 voets container. Dat is een daling van 1,4% in vergelijking tot één week eerder, maar nog wel 64% hoger dan vorig jaar in dezelfde periode. Transport van Azië naar het westen van de Verenigde Staten bleef nagenoeg stabiel, terwijl voor transport richting het oosten van de Verenigde Staten een duidelijke daling zichtbaar is (-3%). Containertransport van Shanghai naar de haven van Rotterdam daalde eveneens stevig, met 2%. Logistiek dienstverleners verwachten dat de stabiele tot licht dalende trend aanhoudt.

Lockdown verlengd
Sommige analisten hebben overigens wel hun vraagtekens gezet bij die verwachting. De lockdown in Shanghai is voor onbepaalde verlengd, omdat de uitbraak van een nieuwe coronavariant nog niet onder controle is. Dit zorgt nu al voor grotere verstoringen dan verwacht. Niet zozeer direct, maar vooral indirect. De lucht- en zeehavens zijn nog open, maar arbeidstekorten vertragen momenteel de activiteiten. Ook is de beschikbaarheid van goederen aanzienlijk gedaald, omdat productiefaciliteiten en magazijnen wel gesloten zijn, meldt Freightos.

Het feit dat er minder goederen zijn om te verzenden, zorgt er – volgens de sceptici – op dit moment voor dat de prijzen dalen. Havens in Shanghai zouden nu op 'slechts' 50% van hun capaciteit werken. Zij verwachten een stijging van de prijzen wanneer productiefaciliteiten en magazijnen weer in gebruik worden. Een aantal verladers schakelen hierdoor over op andere havens, zoals Ningbo. Deze ontwikkeling zorgt voor groeiende achterstanden bij schepen. Niet alleen in Shanghai, maar inmiddels ook in Ningbo. Tegelijkertijd wordt als tegengeluid gemeld dat de vraag bij Europese consumenten ook lager is, als gevolg van de hoge inflatie.

Luchtvrachttarieven stijgen door
Overigens stijgen de luchtvrachttarieven deze week wel gewoon door. Freightos meldt voor de route van Shanghai naar Noord-Europa een gemiddelde prijs van $11,92 per kilo. Dat is een stijging van 43% vergeleken met de periode voor de nieuwe uitbraken in Azië. Ter vergelijking: voor de coronapandemie – in 2019 dus – was de prijs gemiddeld $2,35 per kilo.  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden